• Costurile de transport pe ruta navală Asia-Europa sunt de trei ori mai mari, față de decembrie 2023 până azi.
  • „Întreruperea lanțurilor de aprovizionare va afecta companiile”, spune David Simchi-Levi, profesor la Massachusetts Institute of Technology.
  • Companiile din SUA nu sunt atât de expuse la ruta navală care trece prin Marea Roșie.

Costurile de transport pe ruta Asia-Europa sunt de trei ori mai mari față de decembrie 2023. Prin Marea Roșie trece aproximativ 12% din traficul global de mărfuri. Atacurile rebelilor Houthi forțează companiile să plătească prime de asigurare mai mari sau să aleagă rute alternative. Ambele variante afectează marjele de profit și vor fi resimțite, în final, de consumatori, scrie New York Times.

Costurile de transport prin Marea Roșie pare că au depășesc apogeul, înregistrat la jumătatea lunii ianuarie. Costul mediu pentru un container este de 5.950$ la începutul lunii februarie, de la 6.050$ în 16 ianuarie. La final de decembrie, costul pentru un container era de 2.000-2.500$, potrivit CNBC.

Prețurile de transport cresc, dar atacurile rebelilor din Yemen afectează și durata. Mai ales pentru companiile care aleg ruta alternativă, care ocolește Africa.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Până în prezent, impactul asupra consumatorilor este limitat, arată o analiză Goldman Sachs.

Cum sunt afectate companiile din Europa de tensiunile din Marea Roșie

Ruta care trece prin Marea Roșie este importantă în special pentru Europa.

Afectează inclusiv producția. Tesla și Volvo deja și-au suspendat activitatea.

CEO-ul Doc Martens, producător de încălțăminte, spune că înregistrează întârzieri majore în Europa, nu și în Asia sau SUA. „Dar este mai mult vorba despre impactul pe care-l vom resimți anul ăsta, dacă situația continuă”, spune el.

Producătorul de echipament audio Bang&Olufsen alege transport aerian sau feroviar. „Vor fi costuri mai mari și întârzieri, dar nu se compară cu criza Covid”, spunea Nikolaj Wendelboe, CEO-ul companiei, la ultima întâlnire cu acționarii.

Producătorul elvețian de echipamente IT Logitech mizează tot pe transport aerian. Costurile cresc, dar nu vor fi resimțite de consumatori. „ Vom reduce marja de profit”, spune Chuck Boynton, CFO-ul companiei.

Companiile din SUA sunt mai puțin expuse

Business-urile din SUA nu depind la fel de mult de bunurile din Asia. Mai afectați vor fi retailerii, cum sunt Target sau Dollar Tree, potrivit Bank of America. Sunt companii care se bazează mai mult pe produsele asiatice.

Amazon nu resimte un „efect financiar” legat de tensiunile din Marea Roșie. „Rămânem vigilenți și facem tot ce trebuie încât consumatorul final să nu fie afectat, spune Brian T. Olsavsky, director financiar al Amazon.

Nici producătorul de mobilă Ethan Allen nu este expus. Majoritatea produselor sunt de proveniență SUA.