Topul domeniilor care, în viziunea investitorilor de retail, vor avea cea mai bună evoluţie la bursă în 2022 este condus de IT&C (63%) şi energie/utilităţi (62%).

Cornerstone Communications, firmă de consultanţă locală specializată în relaţia cu investitorii şi piaţa de capital, împreună cu MIA Marketing, companie românească de cercetare a pieţei, au publicat o nouă serie de rezultate cu privire la pieţa de capital şi analiza comportamentului investitorilor de retail din România. Studiul a fost realizat în perioada decembrie 2021 – ianuarie 2022. Cercetarea a fost efectuată pe un eşantion de 177 de persoane, investitori de retail locali cu expunere în companii listate la Bursa de Valori Bucureşti şi s-a axat pe obiceiurile acestora de investiţii.

În cadrul studiului a fost realizat un top al domeniilor care, în viziunea investitorilor de retail, vor avea cea mai bună evoluţie la bursă în 2022. Pe primele două locuri se situează domeniul IT&C (63%) şi energie/utilităţi (62%). Acestea sunt urmate de domeniul financiar-bancar (36%), serviciile medicale (29%), imobiliare (29%), farmaceutice (27%), agricultură (16%). Pe ultimele locuri s-au situat producţia industrială şi construcţii (12%), telecomunicaţii (11%), comerţ (7%) şi transport (4%). Cu toate acestea, percepţia asupra acestor domenii este diferită la nivel de generaţii. 70% dintre respondenţii cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani prevăd o evoluţie bună a domeniului IT&C faţă de 56% din categoria investitorilor de peste 45 de ani. Situaţia se inversează când vine vorba de domeniul energiei/utilităţi, unde 80% dintre cei peste 45 de ani consideră că acest domeniu va avea o evoluţie bună în 2022, comparativ cu 51% dintre investitorii cu vârsta între 18-35 de ani.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

„Rezultatele studiului ne arată în mod cert că investitorii au aşteptări mari în acest an când vine vorba de performanţa companiilor din IT&C şi din energie/utilităţi. Sectorul IT&C a fost sectorul vedetă al Bursei de Valori Bucureşti în 2021 când a fost înregistrat un număr record de listări, toate pe piaţa AeRO. Anul 2022 va reprezenta un test, deoarece vom vedea în ce măsură aşteptările investitorilor se vor potrivi cu realitatea şi vor fi confirmate de rezultatele pe care companiile din acest domeniu le-au promis investitorilor. De cealaltă parte, aproape la fel de apreciat, domeniul energiei şi utilităţilor a fost în mod constant printre cele mai performante în ultimii ani şi nu este o surpriză că se află în top. De asemenea, putem observa cum generaţia de sub 35 de ani pare să aibă un apetit ridicat pentru un domeniu de tip growth, care poate oferi câştiguri superioare, în timp ce cei de peste 45 de ani înclină spre un domeniu care a demonstrat de-a lungul timpului că este stabil şi livrează rezultate consistente. Având în vedere că studiul nostru a fost efectuat înainte de începerea războiului din Ucraina, va fi interesant de urmărit în următoarea ediţie a acestuia cum vor evolua preferinţele investitorilor, în special pentru acţiunile defensive,” a declarat Ciprian Zamfirescu, Partener MIA Marketing.

În cadrul studiului, investitorii au indicat care sunt criteriile în alegerea companiilor în care investesc precum şi barierele care stau în calea investiţiilor. Cel mai important criteriu indicat de respondenţi este evoluţia profitabilităţii companiei, urmat de planurile de dezvoltare ale companiei, managementul profesionist, reputaţia antreprenorului din spatele afacerii şi rezultatele financiare obţinute de companie în ultimii trei ani. La polul opus, al criteriilor mai puţin importante, se situează guvernanţa corporativă implementată, durata de activitate a companiei şi acordarea de dividende.

De partea cealaltă, la întrebarea privind barierele care stau în calea investiţiilor în companii, pe baza unei liste predefinite de obstacole, 53% dintre respondenţi consideră că lipsa de perspective de creştere reprezintă o barieră semnificativă. Pe următoarea poziţie s-a situat neîncrederea în conducerea companiei (47%), urmată de neîncrederea în antreprenorul din spatele afacerii (43%), îndatorarea puternică a companiei (38%), neînţelegerea produsului/serviciilor pe care le oferă compania (36%), compania nu a înregistrat profit net (36%) şi lipsa transparenţei din partea companiei (36%). Printre barierele mai puţin importante se numără lipsa unei comunicări bine efectuate (29%), neatingerea profitabilităţii operaţionale (25%), faptul că nu au auzit niciodată de compania respectivă (23%), lipsa lichidităţii (19%), free-float mic – de 10% sau mai puţin (15%), istoric mai mic de trei ani (13%).

„Profitabilitate, încredere, dezvoltare semnificativă şi perspective de creştere – acestea sunt caracteristicile cheie pe care le caută investitorii BVB. În acelaşi timp, rezultatele din cadrul studiului indică clar că aspecte precum guvernanţa corporativă, evoluţia preţului acţiunilor, lichiditatea, free-float sau politica atractivă de dividende vin în plan secundar pentru investitori. La următoarea ediţie a studiului vom avea ocazia să observăm dacă aceste preferinţe au fost afectate de cele mai recente volatilităţi de pe piaţă. Aşa cum am menţionat la publicarea primei părţi a rezultatelor, observăm divergenţe între diferite generaţii – investitorii mai tineri apreciază semnificativ mai mult oportunităţile de a se angaja în discuţii direct cu companiile, precum şi de a împărtăşi idei cu alţi investitori, acestea fiind practici mai puţin apreciate şi utilizate de cei de peste 45 de ani. Cu toate acestea, ceea ce este îmbucurător de observat este că majoritatea semnificativă a respondenţilor au indicat că decizia de a investi într-o companie se bazează în principal pe rezultatele financiare şi rapoartele curente publicate de companie, precum şi pe informaţiile publicate în mass-media. Acest lucru evidenţiază astfel necesitatea ca emitenţii să depună eforturi suplimentare pentru a comunica în mod coerent, dar precis, cu stakeholderii prin canalele tradiţionale,” a declarat Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications.

Studiul a analizat, de asemenea, ce informaţii şi sfaturi iau în considerare investitorii de retail în deciziile lor de investiţii. Cel mai important factor de deciziei pentru aceştia sunt rapoartele financiare emise de către companii. 74% dintre investitori au indicat că acestea sunt importante într-o mare şi foarte mare măsură. Doar 3 respondenţi au indicat că rezultatele financiare contează într-o mică şi foarte mică măsură. Al doilea cel mai important criteriu de decizie îl reprezintă rapoartele curente, 68% declarând că acestea contează într-o mare şi foarte mare măsură.

Al treilea cel mai important factor de decizie îl reprezintă ştirile publicate în presă, indicat de 46% dintre investitori, urmat de opinia brokerului, 42%. Întrebaţi despre cât de des interacţionează cu brokerul lor, 59% dintre respondenţi au menţionat că discută cu un broker al unei societăţi de valori mobiliare cel puţin o dată la 2-3 luni, în timp ce 8% au declarat că nu interacţionează cu brokerul niciodată iar 13% interacţionează mai rar de o dată la 6 luni.

Opinia celorlalţi investitori contează într-o mare sau foarte mare măsură pentru 36% dintre respondenţi. Cel mai mulţi dintre aceştia, 42%, au indicat că opinia altor investitori contează într-o oarecare măsură. Opinia altor investitori contează cel mai mult pentru investitorii cu vârsta între 18 şi 35 de ani, 43%, în timp ce 23% dintre investitorii de peste 45 de ani au menţionat că opinia celorlalţi investitori contează într-o mare şi foarte mare măsură. Pe de altă parte, în categoria investitorilor care tranzacţionează săptămânal, 48% au declarat că ţin cont de opinia altor investitori într-o mare şi foarte mare măsură. În categoria celor care tranzacţionează mai puţin de o dată pe lună, 30% au menţionat că ascultă de opinia altor investitori într-o mare şi foarte mare măsură.

Evenimentele dedicate investitorilor organizate de o companie listată la bursă contează într-o oarecare măsură pentru 41% dintre investitorii, în timp ce pentru 35% contează într-o mare şi foarte mare măsură.

Evenimentele organizate de companii contează cel mai mult pentru investitorii cu vârsta între 36 şi 45 de ani, unde 46% au indicat că acestea contează într-o mare şi foarte mare măsură în luarea deciziilor de investiţii. De cealaltă parte, 18% dintre investitorii de peste 45 de ani consideră aceste evenimente ca fiind importante, în timp ce în categoria celor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani, pentru 34% dintre aceştia, evenimentele contează într-o mare şi foarte mare măsură.

Studiul efectuat de MIA Marketing include răspunsuri primite din partea unui număr de 177 investitori de retail, care la momentul cercetării aveau capital investit la Bursa de Valori Bucureşti. Dintre respondenţi, 77 de investitori au vârsta cuprinsă între 18-35 de ani, 61 între 26-45, iar 39 au peste 45 de ani. În ceea ce priveşte nivelul de educaţie al acestora, 88% dintre respondenţi au studii superioare. În ceea ce priveşte ocupaţia respondenţilor, 67% dintre aceştia sunt salariaţi cu normă întreagă, 2% cu jumătate de normă, 13% antreprenori, 9% liber profesionişti, 1% studenţi, iar 8% au indicat altă ocupaţie.