• Digital banking câştigă tot mai mult teren:3 din 10 români de peste 55 de ani preferă modelul clasic.
  • Aproape jumătate dintre reprezentanţii Generaţiei Z preferă băncile din smartphone şi doar 3% se declară în favoarea serviciilor bancare cu prezenţă fizică. 
  • Românii cu vârsta 55-64 de ani au cele mai multe conturi.

Aproape jumătate dintre reprezentanţii Generaţiei Z preferă băncile din smartphone şi doar 3% se declară în favoarea serviciilor bancare cu prezenţă fizică. Românii cu vârsta 55-64 de ani au cele mai multe conturi.

Potrivit unui studiu realizat în iulie 2023 de compania Dynata, pentru Revolut, pe un eşantion de 1.000 de adulţi români, reprezentativ după gen, vârstă şi distribuţie geografică, digital banking-ul se bucură de tot mai multă încredere printre români, indiferent că e vorba de GenZ, Mileniali, GenX sau Baby boomers.

Ce preferă românii

Astfel, 39% dintre respondenţi au declarat că preferă să folosească băncile digitale, în primul rând pentru flexibilitate (26%) şi pentru controlul sporit asupra propriilor fonduri (13%). Doar 4% dintre respondenţi au indicat că preferă băncile cu prezenţă fizică deoarece au mai multă încredere în acestea decât în băncile digitale. De asemenea, 9% dintre respondenţi au spus că preferă băncile cu prezenţă fizică deoarece pot cere sfatul unui consultant.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Diferenţe există şi la nivelul comunităţilor regionale. Cei mai mari susţinători ai băncilor digitale sunt rezidenţii din vestul ţării (49%), în timp ce în sudul ţării (Muntenia), modelul mixt de bancă cu prezenţă fizică, dublată de o aplicaţie de digital banking, este mai popular (44%).

Locuitorii din nord-vestul ţării sunt fani ai modelului clasic de banking la ghişeu (15%), în timp ce, la polul opus, bucureştenii şi locuitorii din Ilfov sunt cei mai mari opozanţi ai acestui model (5%).

Cei mai mulţi români (42%) au două conturi bancare, dar campioni în această secţiune sunt milenialii (53%). GenX se remarcă prin numărul mai mare de conturi bancare – 28% declară că au între 3-5 conturi bancare. Doar 3% dintre respondenţi spun că nu au niciun cont bancar, iar procentul este identic atât în rândul femeilor, cât şi printre bărbaţi. Cei mai mulţi consumatori care nu au niciun cont bancar se regăsesc printre reprezentanţii GenZ (8%), un procent superior mediei naţionale, în timp ce la segmentul de vârstă 35-44 de ani a fost identificat cel mai mic procent de răspunsuri „niciun cont bancar” (0,9%).

Preferințele Gen Z

Unul din doi români din Generaţia Z preferă banca din smartphone celei cu prezenţă fizică. 35% dintre aceştia consideră că este preferabilă banca digitală deoarece oferă mai multă flexibilitate, iar 13% pentru controlul sporit asupra banilor. Preferinţa faţă de digital banking este mult mai evidentă în rândul generaţiilor Z, Mileniali şi parţial GenX, cu procente care variază între 45% şi 50%. Respondenţii cu vârste peste 45 de ani sunt în favoarea unei soluţii mixte – serviciile bancare clasice combinate cu o aplicaţie de digital banking (cea mai mare valoare, 49%, se remarcă la categoria de vârstă 55-64 de ani).