Sezonul de cumpărături din 2021 ar putea fi afectat de epuizarea stocurilor şi de întârzierile din transporturi, în condiţiile în care inundaţiile recente din Europa şi China au lovit puternic lanţurile de aprovizionare globale deja aflate sub tensiune, scrie CNBC.
Advertisment
Europa de Vest şi provincia chineză Henan – un nod cheie de transport care găzduieşte mai multe companii importante – se confruntă cu consecinţele inundaţiilor devastatoare.
Dezastrele au afectat căile ferate utilizate pentru livrarea de mărfuri şi materii prime în ambele regiuni. Apa a inundat zonele industriale, afectând în mare măsură instalaţiile, utilajele şi depozitele, au declarat pentru CNBC companii din logistică.
Titlurile zilei
“Black Friday şi sezonul de sărbători se vor confrunta cu un impac masiv”, a declarat Pawan Joshi, vicepreşedinte executiv al companie de software pentru logistică E2open, pentru CNBC.
„Electronicele, mobilierul, îmbrăcămintea şi electrocasnicele vor continua să înregistreze minusuri, pe măsură ce cumpărăturile din perioada începerii şcolilor vor începe şi vom intra în sezonul de vârf al cumpărăturilor de vacanţă”, a spus el.
Întârzierile din distribuţia materiilor prime vor avea un efect în cascadă şi vor perturba lanţurile de aprovizionare „săptămâni şi luni”, a spus Joshi.
CEO-ul unei firme de transport maritim a declarat săptămâna trecută la CNBC că inundaţiile din China şi Europa reprezintă încă „o altă lovitură” pentru lanţurile de aprovizionare globale.
Lanţurile de aprovizionare au suferit deja întreruperi majore în acest an de crize precum lipsa containerelor de transport maritim, incidentul din Canalul Suez şi cazurile Covid care au provocat întârzieri la centrele de transport maritim din sudul Chinei.
Chiar dacă vor exista oferte pentru sezonul de vârf al cumpărăturilor online, Joshi a spus că, probabil, acestea vor fi mai puţine, iar reducerile vor fi mai mici. Preţurile pot creşte pentru unele bunuri, a spus el.
„De Black Friday ne putem aştepta să vedem creşterea preţurilor pentru tot felul de bunuri, cum ar fi electronice de larg consum, mobilier, îmbrăcăminte şi electrocasnice”, a adăugat el.
Separat, şi CEO-ul Apple, Tim Cook, a vorbit săptămâna trecută de creşterea costurilor de transport.
Mai multe companii, inclusiv cel mai mare producător de oţel din Germania, Thyssenkrupp, au declarat forţă majoră. Un eveniment de forţă majoră apare atunci când circumstanţe imprevizibile, precum catastrofele naturale, împiedică firma să îşi îndeplinească îndatoririle contractuale, absolvindu-le de sancţiuni.
Unele dintre industriile cele mai afectate de inundaţii sunt cea auto, tehnologia şi electronicele.
“Inundaţiile au potenţialul de a afecta industria auto, care deja are probleme din cauza penuriei de semiconductori”, a spus Pawan.
Unităţile de producţie din Germania, Ţările de Jos, Luxemburg şi Belgia sunt aşteptate să suporte greutatea daunelor cauzate de inundaţii, a declarat compania Everstream pentru CNBC prin e-mail. Mulţi furnizori care furnizează piese specializate pentru industria auto, tehnologie şi industria aerospaţială au sediul acolo, a declarat Shehrina Kamal, vicepreşedinte la Everstream.
Compania Klingelnberg din Zurich, care produce componente auto, a emis un avertisment că avariile fabricii sale Hueckeswagen din Germania ar putea afecta obiectivele sale de venituri din 2021.
Inundaţiile ar putea perturba, de asemenea, furnizarea cuprului, care este utilizat în multe produse, de la electronice la vehicule electrice.
Provincia Henan, afectată de inundaţii, din China, este un centru major de producţie a cuprului, a menţionat Vivek Dhar, analist de mărfuri la Commonwealth Bank of Australia.
Preţurile cuprului săptămâna trecută au crescut puternic din cauza problemelor legate de aprovizionare, a spus el. „Speranţele cererii de cupru sunt legate de reconstruirea infrastructurii deteriorate în centrul Chinei. Sectorul energetic din China influenţează major cererea de cupru”, a scris Dhar într-o notă săptămâna trecută.
În Europa, Aurubis GmbH – un furnizor de fire de cupru de înaltă precizie pentru sectoarele de echipamente electronice şi electrice – a declarat forţă majoră în urma inundaţiilor, potrivit Everstream Analytics.
Între timp, în capitala Henan, Zhengzhou, întreruperile ar putea afecta o gamă largă de industrii, de la automobile la produse farmaceutice şi biotehnologie, a declarat Ryan Seah, analist de informaţii la Everstream.
„Zhengzhou este un centru vital de transport şi este unul dintre principalele oraşe ale Chinei de-a lungul iniţiativei Belt and Road”, a spus Seah, referindu-se la planul de infrastructură gigant al Chinei, care se întinde pe mai multe ţări şi continente. El a adăugat că oraşul găzduieşte 91 de companii listate din China şi o gamă largă de sectoare.
Zhengzhou găzduieşte, de asemenea, o fabrică majoră ce aparţine Hon Hai Precision Industry, cunoscută şi sub numele de Foxconn. Aceasta este cea mai mare fabrică de asamblare din lume pentru iPhone. Foxconn a declarat anterior că a „activat un plan de răspuns de urgenţă pentru controlul inundaţiilor în acea locaţie”.