Asociaţia CIPRA: S-au schimbat factorii care influenţează calitatea vieţii românilor. Alimentaţia, somnul şi echilbrul dintre viaţa profesională şi personală sunt pe primele locuri.

Topul celor mai importante aspecte cu impact asupra calităţii vieţii românilor este condus de alimentaţie, somn şi echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională, conform unui studiu nou. Faţă de 2021, s-au schimbat ierarhia factorilor care influenţează viaţa. 

Asociaţia CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc şi Analiză – a lansat un nou raport de cercetare realizat alături de Reveal Marketing Research, cu scopul de a obţine o imagine actualizată asupra obiceiurilor zilnice şi de consum care influenţează calitatea vieţii românilor, sub impactul schimbărilor economice din ultimul an.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Studiul realizat în luna martie a acestui an a depistat, comparativ cu octombrie 2021, diferenţe semnificative de percepţie asupra aspectelor care influenţează calitatea vieţii, precum odihna, alimentaţia, răsfăţul cu moderaţie, sportul sau echilibrul între viaţa personală şi cea profesională.

Astfel, conform noului studiu, topul celor mai importante aspecte cu impact asupra calităţii vieţii este următorul:

1. Alimentaţia, importantă pentru 67% dintre respondenţi.
2. Somnul/odihna, cu un procent de 54%.
3. Echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională, cu 45%.
4. Activitatea sportivă, menţionată de 34% dintre români.
5. Răsfăţul cu moderaţie, 28%.

Se remarcă astfel o modificare a ierarhiei faţă de finalul anului 2021, când pe primele 3 poziţii se clasau: pe primul loc somnul, urmat de echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională, iar pe locul al treilea alimentaţia.

În privinţa influenţei pe care scumpirile au avut-o asupra aspectelor ce ţin de calitatea vieţii, alimentaţia este, de asemenea, considerată de 78% dintre respondenţi segmentul cel mai afectat, urmată fiind de echilibrul între viaţa personală şi cea profesională (51%), de somn/odihnă (40%), consumul de tutun (37%), sport (36%) şi consumul de alcool (31%).

Printre concluziile importante ale studiului se numără cele referitoare la topul aspectelor considerate satisfăcătoare de respondenţi în anul 2023 comparativ cu anul 2021.

– 71% dintre respondenţi se declară mulţumiţi de curăţenia din casă (versus 82% în anul 2021)

– 66% sunt mulţumiţi de casa în care locuiesc (versus 76% în 2021)

– 60% sunt mulţumiţi de siguranţa lor personală (versus 61% în 2021)

– 56% sunt mulţumiţi de alimentele pe care le consumă (versus 70% în 2021)

– 50% consideră satisfăcător echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală (versus 58% în 2021)

– 47% declară că au un loc de muncă decent plătit (versus 48% în 2021) şi acelaşi procent de respondenţi se declară mulţumiţi de nivelul lor de energie (versus 58% în 2021)

– 46% sunt mulţumiţi de modul în care dorm (versus 61% în 2021), iar 45% de timpul petrecut pentru relaxare (versus 58% în 2021).

Cele mai importante aspecte pentru o viaţă de calitate menţionate de respondenţi sunt a avea o casă primitoare în care să locuiască (85%, în scădere faţă de 2021 când a înregistrat 89%), să doarmă bine (84%, comparativ cu 88% în 2021) şi să aibă parte de echilibru emoţional (80%, faţă de 85% în 2021). Acestea sunt urmate de: modul de petrecere a timpului liber, considerat important de 77% dintre respondenţi, nevoia de a consuma alimente gustoase, semnalată de 74% dintre respondenţi, nevoia de a avea timp pentru sport/mişcare, menţionată de 66% dintre respondenţi şi nevoia de a ieşi în oraş, pentru 57% dintre respondenţi.

În privinţa factorilor importanţi în viaţă, se înregistrează scăderi pentru toţi parametrii şi se remarcă o modificare a ierarhiei. Rezultatele studiului arată că familia şi prietenii se află în continuare pe prima poziţie, cu un procent de 83% (în scădere faţă de 2021, când înregistra 90%), urmate de:

1. Starea financiară: 81% (versus 87% în 2021)

2. Starea fizică: 80% (versus 88% în 2021)

3. Starea de spirit: 78% şi cea mai mare scădere faţă de 2021, când se afla pe prima poziţie cu 90%

4. Stima de sine: 77% (versus 88% în 2021)

5. Şcoala/jobul: 65% (versus 82% în 2021).

Studiul a vizat un eşantion reprezentativ la nivel naţional format din 1.003 respondenţi, bărbaţi şi femei, utilizatori de internet, cu vârste între 18 şi 65 ani, din mediul urban sau rural.