O cercetare celebră din 2010 spune că 1 din 5 lideri de top sunt psihopați. Nu egocentrici sau narcisici, ci psihopați.

Cum arată un psihopat?

Conform definițiilor clasice, vorbim despre persoane a căror personalitate cuprinde o serie de trăsături precum carisma, superficialitate, agresivitate, lipsa anxietății, a temerilor, a empatiei și a sentimentului de vinovăție.

De ce nu ați auzit niciodată de această problemă până acum?

Pentru că este foarte greu să detectezi un psihopat în organizațiile clasice care pun foarte mare accent pe caracteristicile în care aceștia excelează: creativitatea, charisma sau lipsa fricii, tendința de a nu fi atenți la lipsurile lor – ca absența empatiei sau a moralității.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Pentru astfel de oameni succesul pe termen scurt este foarte ușor de atins, pentru că ei se folosesc de șarmul și de orientarea lor exclusiv spre rezultate, ignorând oamenii. Astfel au un avantaj competitiv extrem de mare pe termen scurt, dar este un avantaj care pe termen lung vine cu costul eșecului.

Datele sunt știute, totuși majoritatea companiilor se încăpățânează să-și caute lideri carismatici, șarmanți și le dau mandate pe termen limitat, deseori scurte. Totul începe bine, vin rezultate, urmează apoi declinul și se trece la căutrea următorului lider. Ne mai mirăm că peste 60% dintre angajați sunt demotivați și vor să plece?

Nu ar fi oare mai ușor să modificăm sistemul decât să insităm pe acest model cu costuri atât de mari pe termen lung? Oare schimbarea modelului de cultură organizațională ar ajuta la consolidarea unui alt tip de lidership centrat pe echipă și nu pe lider?