- Trump semnează un ordin care simplifică licențierea lansărilor spațiale comerciale și sprijină companii precum SpaceX, scrie Bloomberg.
- Ordinul modifică reglementările FAA și reduce controalele de mediu pentru a accelera lansările spațiale.
- Sunt create posturi noi pentru dereglementare și sunt eliminate barierele statale în dezvoltarea porturilor spațiale.
Președintele Donald Trump semnează un ordin executiv menit să ușureze reglementările din industria spațială comercială, cu scopul de a accelera procesul de licențiere pentru lansările de rachete. Acest demers reprezintă o victorie pentru sectorul spațial în creștere și companii precum SpaceX, condusă de Elon Musk, scrie Bloomberg.
Advertisment
Cum sunt revizuite reglementările?
Ordinul îl însărcinează pe secretarul Transporturilor să revizuiască cerințele de reglementare și elimină normele învechite sau excesive care complică autorizarea vehiculelor de lansare și reintrare.
Trump cere reevaluarea și modificarea sau anularea parțială a „partei 450” din procesul de licențiere al Administrației Federale a Aviației (FAA), care deși a fost creată pentru a simplifica licențierea, este criticată pentru că în realitate complică procedurile.
Titlurile zilei
Care e impactul asupra SpaceX?
Implementarea ordinului aduce beneficii semnificative pentru SpaceX, cel mai activ operator de lansări de rachete, pe măsură ce compania intensifică testele rachetei Starship.
Ordinul sprijină și alte companii importante din industria lansărilor comerciale, precum Blue Origin, United Launch Alliance și Rocket Lab, care planifică extinderea operațiunilor.
Care sunt pozițiile politice?
Partea 450 se adoptă în primul mandat al lui Trump pentru a eficientiza licențele de lansare comercială și permite licențierea multiplă a aceluiași vehicul sub anumite condiții de siguranță.
SpaceX critică aplicarea necorespunzătoare a acestor reguli de către FAA și subliniază că procesul birocratic de autorizare durează mai mult decât proiectarea și construirea efectivă a hardware-ului.
În plus, ordinul face ca șeful Biroului de Transport Spațial Comercial al FAA să fie numit politic și oferă Casei Albe un control mai direct asupra priorităților de reglementare.
Cum sunt reorganizate structurile de supraveghere și mediu?
Ordinul prevede și ca Biroul de Comerț Spațial, în prezent în subordinea NOAA, să raporteze direct secretarului Comerțului, pentru a crește vizibilitatea și importanța activităților spațiale comerciale.
Secretarul Transporturilor colaborează cu Consiliul pentru Calitatea Mediului pentru a accelera sau elimina revizuirile de mediu legate de lansări și reintrări, măsură ce poate atrage critici din partea susținătorilor protecției mediului și ridică întrebări cu privire la conservarea zonelor de lansare din state precum Florida, California și Texas.
Cum se dezvoltă infrastructura spațială?
Ordinul introduce un post dedicat în Departamentul de Transport pentru promovarea inovării și dereglementării în industria spațială comercială și solicită crearea unui administrator asociat pentru transportul spațial comercial în cadrul FAA pentru a contribui la reformarea reglementărilor.
Departamentele federale verifică dacă reglementările statale împiedică dezvoltarea infrastructurii porturilor spațiale, simplifică procedurile pentru a elimina suprapunerile birocratice și faciliează astfel extinderea porturilor spațiale.
În final, ordinul executiv prevede dezvoltarea unui proces simplificat pentru autorizarea noilor activități spațiale care nu sunt reglementate de cadrele existente, ceea ce permite lansarea unor misiuni inovatoare ce depășesc normele curente.