• Nicușor Dan susține că austeritatea e provizorie și necesară pentru redresare economică și încrederea investitorilor, scrie ZF.
  • Critică pensiile speciale și sporurile, propune o lege a salarizării unitare și reforme structurale.
  • Susține coaliția actuală ca esențială pentru stabilitate și evitarea majorării TVA-ului.

Președintele Nicușor Dan susține prima conferință de presă de la anunțarea planului de creștere a taxelor și aplicarea unor măsuri de austeritate fiscală, conform ZF.

El transmite că măsurile economice actuale sunt provizorii și afirmă că România are un potențial economic solid. Dacă nu face greșeli, afirmă el, România intră în OCDE până la finalul lui 2026, ceea ce atrage investitori străini. Asigură că reformele promise se aplică și că piețele financiare trebuie să aibă încredere în seriozitatea autorităților. Președinția propune reducerea cu 25% a propriului buget la rectificarea bugetară din 2025, ca semnal al participării la efortul colectiv de redresare.

Ce spune Nicușor Dan?

„Despre măsurile fiscale – vreau să transmit românilor că este o chestiune provizorie, că România are potenţial economic, aşa cum am zis, la final de 2026, dacă nu facem greşeli, vom intra în OCDE şi România va fi interesantă pentru investitorii străini. 

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Vreau să asigur investitorii şi pieţele financiare că suntem oameni serioişi. Am promis că facem reforme şi le vom face pentru ca situaţia financiară să se redreseze. Când va veni rectificarea bugetară pentru 2025, Administraţia Prezidenţială va propune o reducere cu 25% a bugetului propriu pentru a participa la acest efort colectiv. 

De ce nu s-a început cu măsuri de corecţie ale privilegiilor înainte de măsuri care să afecteze pe toată lumea? Răspunsul este că a fost o presiune a timpului pentru pieţele financiare, care au fost expuse ani de zile la promisiuni neonorate ale României de a reduce cheltuielile. Singurul răspuns care era credibil sub presiunea timpului era că vor creşte venitului. 

Pe chestiunea TVA-ului, angajamentul Guvernului în momentul în care a fost învestit a fost că TVA-ul nu va creşte, că vom avea o re-evaluare în octombrie unde vom vedea dacă măsurile au fost suficiente sau nu. Pentru ca România să treacă de această perioadă fără majorarea TVA-ului era nevoie şi erau absolut realizabile un set de măsuri, discuţii cu Comisia, cu agenţiile de rating şi această măsură putea să nu fie luată la acest moment. 

A fost o greşeală uriaşă a politicului în momentul în care pensia a ajuns să fie mai mare decât salariul. Într-o meserie, când pensia e mai mare decât salariul, stimulezi oamenii să iasă din sistem. A doua greşeală a clasei politice faţă de magistraţi a fost că în ultimii ani, faţă de situaţia nepotrivită care a fost creată, au fost mesaje hei-rupiste, care au făcut ca din zona de magistraţi şi procurori, foarte mulţi să iasă la pensie, şi în felul acesta, din păcate, prin pierderea unor profesionişti, calitatea actului de justiţie a scăzut în România. 

În legea magistraţilor în acest moment există o prevedere tranzitorie care spune că persoanele care îndeplinesc condiţia de pensionare la acest moment, îşi păstrează drepturile pe care legea le prevede în ipoteza în care vor ieşi la pensie mai târziu. Această prevedere tranzitorie va rămâne în modificarea legii magistraţilor. Adică, mesajul meu este că toţi cei care îndeplinesc vârsta de pensionare în acest moment nu trebuie să se precipite să iasă din sistem, pentru că această prevedere ca rămâne în vigoare, şi este în folosul sistemului de justiţie din România. 

În ceea ce priveşte activitatea externă, 16 iulie este momentul când Comisia Europeană va publica proiectul cadrului financiar multianual. Este foarte important ca dimensiunea economică din relaţiile noastre externe să fie dezvoltată. Din păcate, în acest moment, componenta economică a activităţii noastre externe este extrem, extrem de slabă. În precampania din 2024 pentru alegerile locale am avut donaţii de 1,75 mil. lei şi cheltuieli de 1,6 mil. lei. 

Pentru SRI, vom numi într-un timp relativ scurt o nouă conducere. Vom vedea când avem sesiuni parlamentare, pentru că eu fac propunerea, iar Parlamentul trebuie să o voteze. Faţă de situaţia pe care o traversează România, este lăudabil că fiecare din partidele pro-occidentale şi-a asumat intrarea la guvernare, ştiind că vor fi costuri politice pentru asta. Îmi doresc ca această coaliţie să dureze cât mai mult. În acea lună pe care am avut-o înainte de numirea primului ministru, m-am uitat în foarte multe date financiare şi în cunoştinţă de cauză am avut această discuţie cu coaliţia şi cu premierum desemnat şi asta a fost înţelegerea pe care am avut-o la momentul formării Guvernului. Pentru ca corecţia să fie cu păstrarea TVA-ului la 19%, trebuia un set de măsuri administrative şi discuţii. În continuare sunt absolut convins că era o direcţie. Din momentul în care am numit guvernul, toate măsurile fiscale au intrat în atribuţiile guvernului. 

Noi eram într-o situaţie în care planul de măsuri trebuia să fie rapid credibil pentru Comisia Europeană şi agenţiile de rating. Semnalele de rating au fost că nu mai cred, că România a promis de multe ori că face reduceri de cheltuilei şi nu le-a făcut. Pentru a crede că vă redresaţi, trebuie să creşteţi venituri pentru a reduce deficitul. Este un guvern care are susţinerea Parlamentului şi atâta timp cât această coaliţie va funcţiona, măsurile vor merge mai departe. 

Dacă ne uităm la sporuri, sunt vreo 200 de sporuri, care de-a lungul timpului au fost acordate prin lege, prin institute, unor diferite categorii profesionale. Nu se putea face o analiză în 30-40 de zile pe toate aceste sporuri şi identificate actele normative şi făcute şi proiectele de modificări a acestor acte normative. România are nevoie de o lege a salarizării unitare, în care să avem o abordare foarte nuanţată pe toate categoriile profesionale şi să dispară sporurile. Ce sunt actualmente sporuri justificate să fie incluse în legea salarizării unitare şi de această să nu ne mai atinge ani de zile. 

Am avut o atitudine nuanţată faţă de guvern. Unde le dau dreptate? A fost nevoie să se ia nişte măsuri ”din topor” pentru că nu a fost timp de analiză. Într-un an, un an şi jumătate am putea avea un set de măsuri echilibrate. Noi ca societate plătim acum pentru nişte legi extrem de proaste care au fost date de-a lungul anilor. Voi participa la discuţii despre măsurile fiscale alături de guvern mai puţin decât am făcut-o înainte de numirea guvernului. Pe pachetul 2 şi 3, multe dintre măsuri au fost deja discutate cu Guvernul. 

Interesul naţional e ca România să iasă din această dificultate financiară cu un Guvern stabil. Sunt optimist că această coaliţie va funcţiona până când vom depăşi acest obstacol. În ceea ce priveşte relaţiile cu SUA, cred că suntem într-un moment de normalitate”, spune el.