• Inflaţia anuală a ajuns la 8,53% în februarie, arată INS
  • Gazele naturale s-au scumpit cu 45% în ultimul an
  • Indicele armonizat al preţurilor de consum este de 101,04% în ultimul an

Ce se află în spatele cozilor de la benzinării și a coșurilor pline cu ulei și făină? Este o panică indusă, un comportament irațional al cumpărătorilor sau realitatea noului context geopolitic?

În ultimele zile a crescut brusc cererea pentru valută în numerar, pentru pașapoarte, pentru pastile cu iod. Totul pe fondul unor zvonuri alarmiste răspândinte în media, care au provocat iluzia unor scumpiri accelerate și au determinat oamenii să cumpere în exces.

Rezultatul? Comercianții au speculat momentul și chiar au dus prețurile la un nivel exagerat. Un litru de ulei a ajuns să coste și 19 lei, în unele magazine. Unii retaileri online oferă și varianta achiziționării uleiului de floarea-soarelui în rate.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Da, există o creștere a prețurilor. Inflaţia anuală a ajuns la 8,53% în februarie, potrivit datelor INS. În ultimul an, gazele s-au scumpit cu 45%, combustibilii cu 27%, energia termică cu 21%. Și uleiul s-a scumpit, dar cu 26%, nicidecum nu și-a dublat prețul. Cum interpretăm evoluția pieței și cum ne ferim de situațiile în care, din dorința de a economisi, cumpărăm la suprapreț? Am discutat subiectul cu Cristian Hostiuc, director editorial al Ziarului Financiar.

“Fiecare încearcă să profite de o anumită situație și nu ar trebui să blamăm acest lucru. Mai ales cum a fost benzinăria aceea din Beiuș care a avut un preț de 11,1 lei litru/benzină. El spune: “eu am cumpărat de la angrosist, adică de la MOL cu un anumit preț, mi-am adăugat marja și am pus prețul respectiv”. Eu nu cred că ar trebui să blamăm nici consumatorii, că intră în această panică, nici companiile că fac acest lucru.

Noi trebuie să milităm pentru o piață și o economie de piață extrem de puternică, unde concurența să fie puternică, unde instituțiile statului să-și facă treaba. Dacă ei, consiliul concurenței, sau ANPC-ul găsesc ceva în neregulă cu aceste majorări de prețuri, să intervină. Dacă nu găsesc nereguli, să spună. Eu cred că, într-un fel sau altul, cu excepția unor anumite piețe, piața se reglează. Dar, repet, nu trebuie să-i blamăm pe cei care majorează prețurile în astfel de momente sau cei care intră în panică, respectiv consumatorii.”, a declarat Cristian Hostiuc, director editorial al Ziarului Financiar.