“Vechii maeștri” precum Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli sau Rembrandt ar fi folosit proteine, în special cele din gălbenușul de ou, pentru picturile lor în ulei, arată un nou studiu. Urme de reziduuri de proteine ​​au fost detectate acum mult timp în picturile clasice în ulei, dar s-a considerat că motivul ar fi fost expunerea operelor la medii contaminate.

Un nou studiu publicat marți în revista Nature Communications a concluzionat că includerea proteinelor în picturi a fost cel mai probabil intenționată – parte a cunoștințelor tehnice de pregătire a vopselei ale vechilor maeștri, tactică utilizată de mai pricepuți pictori europeni din secolul al XVI-lea, al XVII-lea și de la începutul secolului al XVIII-lea.

„Există foarte puține surse scrise despre acest lucru și nu s-a depus muncă științifică până acum pentru a investiga subiectul într-o asemenea profunzime”, a declarat autoarea studiului Ophélie Ranquet de la Institutul de Inginerie Mecanică a Proceselor Karlsruhe din Germania. „Rezultatele noastre arată că, chiar și cu o cantitate foarte mică de gălbenuș de ou, se poate obține o schimbare uimitoare a proprietăților vopselei în ulei, care ar fi putut fi benefică pentru artiști.”Pur și simplu adăugarea unor gălbenușuri de ou în lucrările lor, ar putea avea efecte de lungă durată, dincolo de aspectul estetic.”

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

O dovadă a efectului pe care îl are gălbenușul de ou în vopseaua în ulei, sau a lipsei acestuia, poate fi văzută în „Madona cu garoafă” a lui Leonardo da Vinci, una dintre picturile studiate. În prezent, opera expusă la Alte Pinakothek din München, Germania, prezintă încrețiri evidente pe fața Mariei și a copilului.

Un alt tablou observat în timpul studiului a fost „Plângerea asupra lui Hristos mort”, de Botticelli, expus tot la Alte Pinakothek. Lucrarea este realizată în mare parte cu tempera, dar vopsea în ulei a fost folosită pentru fundal și pentru realizarea unor elemente secundare, scrie CNN.

„Grupul de cercetare, a raportat rezultate de la nivel molecular până la o scară macroscopică, oferind o nouă perspectivă a utilizării gălbenușului de ou în pictură. Nu e vorba pur și simplu de identificarea materialelor folosite de vechii maeștri, dar și de modul în care aceste elemente produc efecte minunate și strălucitoare prin amestecarea cu vopsele. Ei încearcă să descopere secretele tehnicilor vechi despre care se scrie puțin sau nimic”, a adăugat ea.