- Concordia: Pare greu de crezut că vom reuşi să ţinem frâiele în 2025.
- Concordia: Nu ne dăm seama de unde vine scăderea deficitului.
- Consiliul Fiscal: Deficitul bugetar de 7% nu poate fi respectat.
- Florin Andrei, macroeconomist, consideră că bugetul încearcă să mulțumească toate părțile, dar veniturile prognozate sunt nerealiste.
Mediul de business și economiștii reacționează la bugetul de stat pentru 2025.
Advertisment
Florin Andrei avertizează că viitoarele măsuri fiscale, inclusiv posibile creșteri de taxe, ar putea afecta consumul și, implicit, creșterea economică.
Radu Burnete, directorul executiv al Confederaţiei Patronale Concordia, care înglobează ca afaceri 26% din PIB şi 2.500 de companii, spune că bugetul pentru 2025 este optimist, că Guvernul se aşteaptă ca toate lucrurile să meargă perfect, de la creşterea economică, care va ajuta încasările, până la frânarea cheltuielilor.
Titlurile zilei
Și Consiliul Fiscal, organismul consultativ care emite opinii despre politica fiscală a Guvernului, critică Legea bugetului de stat pentru anul acesta:
Veniturile sunt supraevaluate, iar deficitul bugetar de 7% nu poate fi respectat, deci trebuie luate mai multe măsuri.
Ce spune Florin Andrei, macroeconomist, pentru Aleph Business:
„Acest buget ar fi fost bun, dar nu în 2025, ci în 2024 sau poate în 2023, cu măsurile fiscale pe care le-a introdus guvernul încă de la finalul anului 2024. Cred că singura veste bună din acest buget este suma alocată în continuare pentru investiții, o sumă destul de mare pe Ministerul Transporturilor, chiar și pe Ministerul Sănătății, unde vizează construcția de spitale, doar că aici trebuie să fim foarte corecți cu noi și să spunem că există posibilitatea că aceste sume fie să nu fie cheltuite, fie să fie rectificate la rectificarea pe care o face guvernul, fie prin vară, fie dacă nu în toamnă. Mai mult decât atât, ați punctat foarte bine că suntem încă în campanie electorală. Suntem într-o campanie electorală pentru că încă nu avem desemnat președintele României. Deci, măsurile fiscale luate până acum sunt destul de timide, aș spune, pentru că mai urmează o tranșă. O tranșă care cu siguranță va veni după ce vom avea un nou președinte instalat la Cotroceni.”
Ce vrea Ciolacu să ascundă în buget? Unde nu se leagă lucrurile?
„Nu aș zice că e neapărat ceva de ascuns. Aș spune mai degrabă că vrea să mulțumească cât mai multe părți. Să mulțumească atât aparatul de stat, prin faptul că nu se taie salariile sau că nu scad salariile, să mulțumească atât pensionarii printr-o ipotetică creștere de pensii care se vehiculează în a doua parte a anului în funcție de încasările la buget, deși, din punctul meu de vedere, cred că este puțin probabil să vedem creșteri de pensii în acest an, pentru că au fost niște creșteri semnificative în anul precedent, iar acele creșteri, abia acum, sunt înglobate în cheltuielile statului, în integralitatea acestora. Anul trecut am avut doar trei luni în noua formulă a pensiilor. Și au fost blocate și sume importante la investiții. Adică e un fel de buget care să mulțumească pe toată lumea, cu bani care nu cred că se vor strange, nu cred că vor ajunge la veniturile pe care le-au prognozat ei. Chiar și creșterea economică este destul de mare, 2,5%. Acum, această creștere economică poate să fie semnificativ mai mică de 2,5% sau poate să fie mai mică de 2,5%, în funcție de măsurile fiscale pe care le vor introduce în a doua parte a acestui an. Spun semnificativ mai mică, pentru că în condițiile în care vor veni creșteri de impozite care vizează venitul personal, care vizează venitul disponibil al consumatorilor, atunci acestea se vor vedea foarte bine în consum. Iar consumul este unul dintre motoarele principale ale economiei noastre.”, adaugă Florin Andrei.
Pe ce se bazează creșterea de venituri totale de 16%? De unde vine?
„Ar fi posibil, doar dacă menținem o traiectorie fără taxe sau impozite mari. Anul trecut creșterea de venituri a fost chiar un pic mai mare, a fost undeva aproape de 20%, dar bineînțeles, cheltuielile au fost la 24%, deci am compensat suficient pe zona de cheltuieli. Nu este o creștere atât de mare, doar că ea trebuie susținută odată cu un climat fiscal stabil, un climat fiscal fără taxe și impozite crescute sau fără taxe și impozite noi, în special în ceea ce înseamnă consumatorii, și bineînțeles cu un climat fiscal care să vizeze în continuare investiții. Aș mai face o paranteză. Se vehiculează mai multe scenarii de creștere de taxe sau de impozite, creșterea TVA-ului, creșterea impozitului pe venit. Aș spune că o creștere a TVA-ului nu este cea mai mare nenorocire pe care putem să o vedem, pentru că, până la urmă, e alegerea noastră cât consumăm și de unde consumăm. Însă o creștere a taxei, a impozitului pe venitul consumatorilor, pe veniturile populației, acolo, da, s-ar vedea fix în venitul disponibil, ceea ce ne va afecta în masă și ne va afecta mult mai mult. Și vă dați seama că elasticitatea la consum se va reduce. Adică vom tăia mult mai puternic consumul în condițiile în care scad veniturile directe decât dacă va crește TVA-ul.”, spune el.