• Loredana Mihăilă, vicepreședinte, FICSIMM: Trecem prin cel mai dificil moment din punct de vedere economic și că o redresare ar fi posibilă într-un termen mediu spre lung, respectiv 3 sau 4 ani de zile.
  • S&P reconfirmă ratingul României la ‘BBB-‘ cu perspectivă negativă, pe fondul riscurilor fiscale și al unui context economic fragil.
  • Deficitul bugetar scade sub 6% până în 2028, dar datoria publică depășește 60% din PIB, iar creșterea economică rămâne slabă.

Agenția S&P Global reconfirmă ratingul României la ‘BBB-‘, cu perspectivă negativă, atât pentru datoria în valută, cât și în monedă locală. Calificativul reflectă așteptarea ca Guvernul să controleze dublul deficit, deși riscurile fiscale rămân ridicate.

Măsurile fiscale vin într-un context dificil, cu economie lentă, inflație ridicată și deficit de cont curent mare. Acestea reduc deficitele, dar încetinesc și creșterea economică, spune agenția.

S&P estimează o creștere a PIB de 0,3% în 2025 (față de 1,8% anterior) și 1,3% în 2026 (de la 2,6%). Deficitele bugetare scad sub 6% din PIB până în 2028, însă datoria publică netă depășește 60% din PIB, iar dobânzile ajung la peste 9% din veniturile statului.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Pentru 2024, deficitul bugetar e situat la 9,3% din PIB, și scade la 7,7% în 2025 și 6,4% în 2026.

Ce spune Loredana Mihăilă, vicepreședinte, Federația pentru Inovare și Competitivitate Sustenabilă în IMM-uri?

„Indiferent de optimismul acestui rating, de bucuria de a scăpa de treapta „junk”, trebuie să spunem că este, de fapt, o încurajare din punct de vedere politic. Menținerea la acest prag și estimarea pozitivă este încurajatoare, dar să nu uităm că trecem prin cel mai dificil moment din punct de vedere economic și că o redresare ar fi posibilă într-un termen mediu spre lung, respectiv 3 sau 4 ani de zile.

Este o valoare optimistă în actualul climat economic și fiscal pentru că noi suntem în luna iulie 2025, măsurile anunțate sunt doar la stadiu de asumare politică, nu au fost trecute de Curtea Constituțională și încă nu sunt publicate. În lipsa unor măsuri fiscale menite să reducă deficitul bugetar și să se concentreze pe o eventuală stabilitate economică după reculul măsurilor, este normal ca agențiile de rating să vină totuși cu o penalizare, mică, dar penalizare, dar totuși într-un regim cât de cât optimist până la publicarea oficială.

În momentul în care vedem oficial publicate acele măsuri, în momentul în care vedem că se începe implementarea acestora și în momentul în care vom vedea măsuri din partea Guvernului de combatere a efectelor de recul în ceea ce privește majorarea cotei TVA și toate celelalte măsuri, abia atunci putem să vedem un rating cât de cât aproape de adevăr. Este într-adevăr o penalizare, dar totuși o menținere deasupra pragului de „junk” de care noi ne temem cel mai mult. Părerea mea personală este că lipsa publicării oficiale a măsurilor duce totuși la această notă pe care am primit-o astăzi.

Din punctul nostru de vedere, al specialiștilor și al persoanelor direct implicate în partea de economie din domeniul privat și, în special, din partea IMM-urilor, nu știu dacă chiar suntem într-o stagnare sau suntem într-o recesiune mascată. Toată această perioadă lungă de așteptare a unui guvern provizoriu, a unei negocieri de constituire a Guvernului, acest traseu atât de lung de asumare a măsurilor din pachetul 1 credem noi că a dus la o recesiune, pentru că nimeni nu ia nicio decizie în acest moment fără să aștepte oficializarea măsurilor. Practic, în acest moment noi suntem într-o situație în care știm că suntem în recesiune, se spune că suntem în stagnare, că dă foarte bine, așteptăm momentul T0 în care să vedem mecanismele de reglare a pieței.

Eu întotdeauna voi susține că piața se reglează individual. Există totuși, din partea mediului de afaceri, o așteptare a stabilizării măsurilor fiscale pentru a identifica modalitățile prin care tot ce înseamnă măsură fiscală se va duce sau nu în preț, sau dacă se vor asuma în costuri, astfel încât prețurile să nu crească atât de mult, să nu crească inflația și să nu ducă la o blocare totală a consumului.

Ori, pe de altă parte, pentru a avea un efect de anulare sau un efect de atenuare a măsurilor fiscale cu caracter inflaționist în prima etapă, este foarte necesar ca și politica Guvernului să meargă pe partea fiscală spre măsuri de conformare solide, spre măsuri de relaxare în sensul administrării fiscale și pe măsuri prin care să se descongestioneze tot ceea ce înseamnă partea de colectare, în sensul în care colectarea și măsurile de identificare a riscurilor fiscale să fie curate și orientate într-adevăr spre zona gri și spre zona neagră, pentru că este necesar mai mult ca oricând, în afară de plusul pe care îl vor aduce aceste două cote procentuale plus celelalte măsuri, este necesar să scoatem în plus din economie toate celelalte venituri bugetare reglementate. Ori aici este nevoie foarte mult în perioada următoare de o poziție foarte solidă, fermă și corectă a statului român”, spune ea.