Războiul din Ucraina continuă să crească preţul furajelor, al îngrăşămintelor şi al uleiului vegetal şi afectează în special produse precum margarina, scrie Sky News. Însă vremea caldă din timpul verii a făcut ca preţul unor fructe şi legume să scadă, potrivit Sky News.

Potrivit cifrelor, cumpărătorii plătesc pentru alimente cu 10,6% mai mult decât în urmă cu un an, un nivel record.

Inflaţia generală a preţurilor din magazine a accelerat la 5,7% în septembrie, de la 5,1% în august, un alt record de când a început să fie calculat indicele British Retail Consortium-Nielson IQ în 2005.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Inflaţia preţurilor la alimente a depăşit vertiginos nivelul de 9,3% de luna trecută, ajungând la 10,6%, determinată de războiul din Ucraina, care continuă să crească preţul furajelor, al îngrăşămintelor şi al uleiului vegetal şi afectează în special produse precum margarina.

Produsele alimentare proaspete au costat cu 12,1% mai mult decât anul trecut, în creştere de la 10,5% în august, cea mai mare rată înregistrată vreodată pentru această categorie.

Inflaţia pentru alimentele de bază, cum ar fi pastele şi conservele de roşii, a atins un nivel record de 8,6%, în creştere de la 7,8% în luna precedentă, cea mai rapidă rată de creştere pentru această categorie.

Deşi seceta din timpul verii a diminuat unele recolte, alte produse au beneficiat de soarele prelungit, ceea ce a dus la o scădere a preţurilor la fructe precum căpşunile, afinele şi roşiile.

Inflaţia nealimentară a crescut de la 2,9% în august la 3,3%, determinată în mare parte de produsele mai mari de feronerie, bricolaj şi grădinărit, afectate puternic de creşterea costurilor de transport.

Helen Dickinson, director executiv al British Retail Consortium, a declarat: „Comercianţii cu amănuntul se luptă cu presiuni uriaşe asupra costurilor din cauza lirei slabe, a creşterii facturilor la energie şi a preţurilor globale ale materiilor prime, a costurilor ridicate de transport, a unei pieţe a forţei de muncă restrânse şi a poverii cumulative a costurilor impuse de guvern. Şi, având în vedere că ratele de afaceri vor creşte cu 10% în aprilie anul viitor, comercianţii cu amănuntul se vor confrunta cu o creştere suplimentară de 800 de milioane de lire sterline din cauza unor taxe inaccesibile. Guvernul trebuie să îngheţe de urgenţă multiplicatorul ratelor de afaceri pentru a le oferi comercianţilor cu amănuntul mai multă libertate de acţiune pentru a ajuta mai mult gospodăriile”.

Mike Watkins, şeful departamentului de analiză a comercianţilor cu amănuntul şi a întreprinderilor din cadrul NielsenIQ, a declarat: „Nu este nevoie de o măsură de precauţie: În condiţiile în care preţurile alimentelor şi ale energiei pentru gospodării continuă să crească, nu este surprinzător faptul că datele NielsenIQ arată că 76% dintre consumatori declară că se aşteaptă să fie afectaţi moderat sau grav de criza costului vieţii în următoarele trei luni, în creştere de la 57% în vară. Aşadar, gospodăriile vor căuta economii pentru a-şi gestiona finanţele personale în această toamnă şi ne aşteptăm ca cumpărătorii să devină mai prudenţi în ceea ce priveşte cheltuielile discreţionare, ceea ce va adăuga presiune în sectorul de retail”.