Consumul de servicii din România a crescut cu 25-40% (în funcţie de serviciile cerute), în primul an fără restricţiile din pandemia de COVID-19.

Consumul de produse, în special cel cu amănuntul, creşte de asemenea, dar sub nivelul inflaţiei. Cifrele indică astfel avansul economiei şi în al doilea sfert din 2022, pe fondul consumului, piesa de rezistenţă a economiei şi, aşa cum zic economiştii, scopul final al creşterii economice.

Guvernul mizează pe un avans al consumului final de 3,2% în 2022, potrivit ultimei prognoze a Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză (CNSP). Consumul privat, care face 80% din PIB-ul României pe partea de utilizare, ar urma să avanseze cu 3,5%. Per total, economia ar urma să crească cu 3,5% în 2022, o îmbunătăţire a prognozei anterioare de creştere economică de 2,9%.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

La cinci luni din 2022, ultimele date publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), consumul de servicii prestate populaţiei a crescut cu 40% ca cifră de afaceri, iar cel de servicii prestate companiilor cu 25%. Ambele creşteri reprezintă majorarea reală a consumului, cifrele fiind mult peste inflaţie. Pe de altă parte, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, barometru pentru consumul privat, a crescut cu 6%, iar comerţul cu autovehicule cu 5%.

Comerţul angro, însă, înregistrează o creştere de 25%.

Analiza mai detaliată a serviciilor prestate întreprinderilor arată că principalul driver a rămas IT-ul, cu un plus de 42% an/an la 5 luni din 2022. Transporturile au crescut de asemenea cu 24%. În ceea ce priveşte serviciile prestate populaţiei, partea de turism a dictat creşterea: +40% la agenţiile de turism şi +42% pentru HoReCa. Având în vedere că este vorba de volumul cifrei de afaceri, inflaţia a avut un cuvânt greu de spus, dar, chiar şi aşa, creşterile cifrelor de afaceri sunt de aproape 3 ori peste creşterile preţurilor.