Jumătate dintre companii vor investi peste o treime din bugetele lor de tehnologie în AI până în 2024, arată un studiu

Procentul companiilor care vor investi peste 30% din bugetele lor de tehnologie în Inteligenţa Artificială (AI) va creşte la 49% până în 2024, de la 12% în prezent, potrivit unui studiu recent.

Studiul „The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance”, realizat la nivel global de Accenture, prezintă diferite strategii pentru a implementa cu succes Inteligenţa Artificială şi introduce un nou tip de indice care exprimă maturitatea AI a companiilor pe o scară de la 0 la 100. Conform raportului, maturitatea AI reprezintă gradul în care companiile îşi depăşesc competitorii într-o combinaţie de capacităţi fundamentale şi diferenţiate legate de AI. Aceste capacităţi includ tehnologia – datele, AI, cloud-ul – precum şi strategia organizaţională, conceptul de AI responsabil, sprijinul din partea executivilor, talentul şi cultura.

Indicele plasează maturitatea AI a organizaţiilor la un nivel mediu, cu un scor de 36, dezvăluind că majoritatea companiilor au un potenţial semnificativ de îmbunătăţire.

Studiul arată că 12% dintre organizaţii folosesc deja Inteligenţa Artificială pentru a-şi depăşi concurenţii. Denumite AI Achievers, acestea au ajuns la 64 pe scara de maturitate, aproape de două ori mai mult decât competitorii lor. Mai mult, maturitatea lor relativ ridicată în materie de Inteligenţă Artificială este corelată cu o creştere a veniturilor cu 50% mai mare decât a competitorilor lor.

Analiza arată că majoritatea companiilor (63%) sunt AI Experimenters. Cu un scor de maturitate AI de 29, acestea abia îşi ating potenţialul de Inteligenţă Artificială. La nivelul de mijloc şi oarecum avansaţi în ceea ce priveşte nivelul lor de maturitate AI se află AI Innovators (13%), cu un scor de 50, şi AI Builders (12%), cu un scor de 44.

„Credem că fiecare parte a fiecărei afaceri trebuie să fie transformată de tehnologie, date şi Inteligenţă Artificială, în unele cazuri ducând la o reinventare totală a companiei”, a declarat Sanjeev Vohra, lider global pentru Applied Intelligence la Accenture. „AI Achievers le arată colegilor lor ce este posibil atunci când eliberezi întregul potenţial al talentului şi al tehnologiei, lucrând în tandem, susţinut de o viziune clară şi de un angajament pentru schimbare. Dar chiar şi acest grup, cel mai matur, are mult loc de creştere. Şi în timp ce majoritatea industriilor au AI Achievers, acestea variază foarte mult în ceea ce priveşte gradul de maturitate al AI în general şi salturile pe care le vor face”, a adăugat acesta.

Compania susţine că firmele de tehnologie au deja un scor ridicat de maturitate în materie de inteligenţă artificială de 54, care va creşte moderat până la 60 în 2024 şi le va poziţiona la vârful maturităţii în materie de AI în toate industriile, în timp ce, la polul opus, constructorii şi furnizorii de automobile vor trece de la un număr moderat de 39 în prezent la 57 în doi ani – mizând pe o creştere semnificativă a vânzărilor de vehicule cu AI care se conduc singure.

Realizatorii studiului arată că, indiferent de industrie, impactul Inteligenţei Artificiale asupra companiilor este în creştere şi se accelerează.

Cele mai mari companii din lume care au discutat despre AI în cadrul conferinţelor lor privind rezultatele financiare în 2021 au avut cu 40% mai multe şanse să vadă o creştere în preţul acţiunilor – de la 23% în 2018. În plus, investiţiile în materie de inteligenţă artificială sunt în creştere.

În 2021, 19% dintre companiile analizate au folosit peste 30% din bugetele lor de tehnologie pentru proiecte de AI. Până în 2024, procentul organizaţiilor care investesc peste 30% din bugetele lor de tehnologie în AI va creşte la 49%.

Ulterior, modelele de învăţare automată utilizate pentru cercetare sugerează că ponderea companiilor AI Achievers va creşte rapid de la 12% în prezent la 27% până în 2024. În acelaşi interval de timp, scorul general al maturităţii AI va creşte de la 36 în prezent la 50.

„Adoptarea inteligenţei artificiale la scară largă şi încorporarea ei mai profundă în toate aspectele afacerii nu mai este o alegere, ci o necesitate şi o oportunitate cu care se confruntă fiecare industrie, organizaţie şi lider”, a mai declarat Vohra.

Cercetarea se bazează pe datele financiare şi nefinanciare a 1.176 de firme care utilizează AI şi pe datele unui sondaj realizat în perioada august – septembrie 2021, realizat în 16 industrii şi 15 ţări.