• Cetățenii din UK sunt îndemnați să-și țină EV-urile în garaj, la temperaturi rezonabile și să-și lase mașina la încărcat toată noaptea.
  • Locuitorii din Chicago și-au abandonat mașinile la o stație de încărcare pentru că nu mai pornesc.
  • Norvegienii au amânat mii de plecări ale autobuzelor electrice, care nu mai porneau din cauza frigului.

Intră frigul în EV-uri. După ce locuitorii din Chicago și-au abandonat mașinile din cauza frigului, britanicii sunt îndemnați să țină mașinile la cald. Autoritățile spun că urmează un val de frig și recomandă păstrarea lor în garaje și să le încarce toată noaptea.
Printr-o situație similară au fost și americanii, dar la minus 30°C. În astfel de condiții, mașinile electrice pierd circa 30% din capacitatea bateriei. Urmare? Cozile uriașe la stațiile de încărcare din Chicago. Apoi alte ore de stat până se încarcă mașina. Unii și-au abandonat mașinile.

În România, electricele stau la coadă din cauza infrastructurii lipsă

În Brașov, există o stație de încărcare unde oamenii stau și 7 ore să-și încarce EV-urile. Motivul? Infrastructura insuficientă.


Primăria Brașov accesează bani guvernamentali să mai facă 15. Le instalează anul acesta. Au în total 24 de stații de încărcare la 5.000 de EV-uri.
În România sunt puțin peste 3.300 de stații de încărcare, la peste 32.000 de mașini noi înmatriculate, în total.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

În 2023, au fost înmatriculate 15.368 mașini full electrice și 44.217 hibride, dintr-un total de 144.611 de mașini noi înmatriculate, potrivit ACAROM.

În Uniunea Europeană, în prezent, sunt 500.000 de puncte de încărcare. Până în 2025, numărul ar trebui să se dubleze, iar în 2035 ar trebui să ajungă la peste 3,5 milioane.
Tot până în 2025, ar trebui să fie instalate stații de încărcare rapidă de mare putere la fiecare 60 de kilometri.

EV-reme rea și în Norvegia. Autobuzele electrice au avut pană

Agenția de transport public din Oslo a a anulat mii de plecări ale autobuzelor electrice din cauza frigului. Nu porneau sub -11 grade. Au repus în funcțiune vechile autobuze pe motorină.

După o lună, Ruter, firma de transport din Oslo, a rezolvat situația. A schimbat turele de încărcare și a reparat infrastructura pentru EV-uri, spune purtătorul lor de cuvânt. De atunci, autobuzele sunt puse în funcțiune.

Ce electrice performează cel mai bine în condiții de frig?

Deși pare că niciuna nu face față la -30 de grade, sunt mașini care se descurcă pe vreme rece.
Tesla încearcă să combată situația cu tehnologie mai avansată. În 2021, a lansat un sistem de management tehnic performant. Are o pompă de căldură brevetată.
Audi Q8 E-Tron ar fi cea mai performantă mașină din punct de vedere al autonomiei la frig.
Cele mai slabe sunt Volkswagen ID 4 și Chevrolet Bolt.
Dacia Spring, EV de la noi, nu poate parcurge mai mult de 160 km la o încărcare completă, când afară sunt sub 0 zero grade, arată datele Reccurent.

Sunt EV-urile soluția pentru reducerea emisiilor de carbon?

Uniunea Europeană și autoritățile, la nivel global, cer reducerea emisiilor de CO2. EV-urile ar fi o soluție, însă procesul de construcție al bateriilor EV-urilor e și cel care generează emisiile.
Producerea de baterii mari litiu-ion necesită utilizarea combustibililor fosili și încălzirea la temperaturi mari.
Spre exemplu, construirea bateriei litiu-ion de 80 kWh pentru un Tesla Model 3 creează între 2,5 și 16 tone metrice de CO 2.
Construirea unui nou vehicul electric poate produce cu aproximativ 80% mai multe emisii decât construirea unei mașini pe benzină.
La nivel de alimentare, majoritatea statelor creează energie prin combustibili fosili. Energie hidro, solară sau eoliană sunt încă un concept îndepărtat.
„Însă, treptat, vor compensa.”, spune Sergey Paltsev, director adjunct al Programului comun al MIT privind știința și politica schimbărilor globale.