• Mihai Predețeanu, expert în comunicare: În momentul în care clientul din Statele Unite va ajunge să dea cu 10-15.000 de dolari în plus pe o mașină, în urma acestor tarife impuse de administrația Trump, s-ar putea ca aceasta să reprezinte o formă de presiune pusă pe administrație.
  • Tot mai multe state UE, inclusiv Germania, susțin măsuri anti-coerciție împotriva SUA dacă nu se ajunge la un acord comercial cu Trump.
  • UE ar putea activa Instrumentul de Anti-Coerciție (ACI), care prevede tarife, restricții la import/export și limitări pentru firmele americane la licitații publice.

Tot mai multe state UE, inclusiv Germania, iau în calcul sancțiuni împotriva serviciilor americane dacă nu se ajunge la un acord comercial cu Trump. UE ar putea activa Instrumentul de Anti-Coerciție (ACI), care prevede taxe, restricții comerciale și limitări la licitații publice. Vizate sunt și giganți digitali ca Amazon, Microsoft sau Netflix. Dacă până la 1 august nu se încheie un acord, UE ar putea impune tarife de 30% pe bunuri americane de 117 miliarde dolari.

Ce spune Mihai Predețeanu, expert în comunicare?

„În primul și în primul rând, trebuie să înțelegem că ideea în sine de război comercial duce la un lose-lose. Deci, nu există un business care să fie win-win, ci absolut toată lumea pierde.

Deci, într-un război comercial plecăm de la premisa că nu există câștigători. Vorbim efectiv de a avea niște bariere comerciale care vor afecta libera concurență, iar asta va fi o problemă reală. Aici nu pierdem doar noi, consumatorul, în care toate lucrurile acestea de care ne tot ferim și care au fost anunțate de președintele Trump vor deveni realitate, să spunem, sau de către Uniunea Europeană, pentru că și noi, la rândul nostru, am tot amenințat în cazul în care vine Trump cu taxe și așa mai departe, vom reacționa și noi, atunci absolut toată lumea va pierde și acest război comercial va avea niște puternice consecințe la nivelul Uniunii Europene.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Trebuie să înțelegem că noi am avut, de exemplu, în 2024, Uniunea Europeană a avut un excedent comercial de 50 de miliarde de euro cu Statele Unite și evident că noi creșteri de tarife ar afecta schimburile comerciale bilaterale. Vorbim de exporturi de mașini, vorbim de produsele din zona pharma, produse electrocasnice, toate aceste transferuri vor fi afectate și evident că toate lucrurile acestea se vor duce în încetinirea unei creșteri economice, lucru de care se vorbește foarte mult, inclusiv la nivelul României, și evident și la șomaj, pentru că nu vom putea să găsim rapid, Uniunea Europeană nu va putea găsi rapid, piețe noi de desfacere, motiv pentru care vom avea o problemă de creștere economică iminentă și România, gândiți-vă doar pe zona auto, noi nu avem doar producție de mașini aici, dar avem și foarte multe componente și accesorii care se fac aici pe piața europeană și care ajung în Statele Unite, și evident că și această piață va simți un impact negativ. Atunci, singurul lucru la care putem spera este că din nou se va evita acest război comercial și că cel puțin îl vom amâna, dacă nu cumva îl vom anula. Adică, cu alte cuvinte, să sperăm că lucrurile acestea nu se vor întâmpla.

În primul rând, aici devine cum privim, că, din păcate sau din fericire, SUA nu este o piață majoră de export pentru România. Din România, cam 2,20% din exporturile din România, dacă 2,2%, ceva pe acolo, ajung în Statele Unite.

Deci nu vorbim despre un mare exportator dacă vorbim exclusiv despre România. Însă noi nu suntem singuri. Adică, noi suntem în Uniunea Europeană și trebuie să înțelegem că, dacă lucrurile merg prost la nivel de relaționare între UE și Statele Unite, evident că vor merge prost și pentru noi.

România exportă oțel, exportă cauciuc. Îmi amintesc că avem tot felul de piese de mobilier pe care le trimitem în Statele Unite. Dar, evident că va fi un impact negativ.

Dacă suntem interconectați cu impactul pe care îl vor simți celelalte piețe europene – și aici vorbim inclusiv despre piața de mașini, despre care vorbeam puțin mai devreme – evident că va exista un impact foarte mare. Singurele lucruri care s-ar putea să ne salveze sunt, dacă ne uităm cât se poate de pragmatic la toată povestea aceasta, și ne imaginăm că, la un moment dat, americanii vor spune: dom’le, eu voiam să-mi cumpăr, nu știu, o mașină produsă în Europa. Producătorii germani, spre exemplu, vând foarte mult pe piața din Statele Unite. În momentul în care ei vor ajunge, clientul din Statele Unite va ajunge să dea, nu știu, cu 10-15.000 de dolari în plus pe o mașină, în urma acestor tarife impuse de administrația Trump, s-ar putea ca aceasta să reprezinte o formă de presiune pusă pe administrație, să relaxeze un pic relațiile bilaterale.

Evident însă că lucrurile acestea vor necesita timp, adică nu se va întâmpla ceva peste noapte. Aduceți-vă aminte că povestea cu tarifele a fost cumva pusă pe hold după ce a fost anunțată de Donald Trump, motiv pentru care și acum nu mă aștept ca ele să fie impuse chiar începând de a doua zi”, spune el.