- Raiffeisen vine cu programul MoonShotX.
- Programul e dezvoltat în colaborare cu InnovX.
- Programul susține antreprenorii români să-și dezvolte business-ul.
- Proiectul vrea să ofere know-how şi consultanţă.
- Firmele mici și mijlocii pot beneficia de program.
- Scopul e să-și dezvolte business-ul în afara României.
- Țările țintite sunt Austria, Germania, Marea Britanie și SUA.
Raiffeisen vine cu programul MoonShotX, în colaborare cu InnovX, care susține antreprenorii români în a explora oportunitățile internaționale.
Advertisment
Proiectul vrea să ofere know-how şi consultanţă pentru companiile mici și mijlocii pentru a-și dezvolta businessul în afara ţării și să demonstreze potențialul României de a deveni un hub de expansiune. Țările țintite sunt Austria, Germania, Marea Britanie și SUA.
Când vrei să te extinzi, prin reţeaua pe care o avem, este mult mai uşor, mai ales atunci când este vorba de verificarea beneficiarului final al unei companii, al unei investiţii, spune SORIN SUCIU, director executiv la Raiffeisen Bank Romania.
Titlurile zilei
Care sunt principalele provocări cu care se confruntă antreprenorii români când încearcă să se extindă pe piețele externe și cum pot fi depășite aceste obstacole?
„Cred că principala provocare este legată de percepția ce încă persistă vizavi de piața din România, față de antreprenorii români. Însă, cu toate acestea, asistăm în prezent la o schimbare, la o îmbunătățire consistentă a acestei percepții, practic realizând că dincolo de această preconcepție, până la urmă, România are un potențial extraordinar cu antreprenori locali bine organizați, de încredere și cu oameni foarte muncitori și calificați. Pe de altă parte, aș menționa curajul. Curajul de a ieși din propria zonă de confort. Atâta timp cât ai dovedit într-o piață locală că ai reușit, că ai împrodus un serviciu de succes, te poate duce într-o astfel de zonă de confort. Ori tocmai ieșirea din această bună stare face să ai nevoie de curaj, mai cu seamă când dorești să accesezi piețe internaționale, cu particularitățile și cu culturile total diferite, aș spune. Și, da, nu în ultimul rând, e, cred că, foarte important pentru antreprenorii locali să aibă și acele resurse necesare pentru a face acest pas. Nu e simplu, dar nu m-aș lega doar de resursele financiare. E vorba să-ți aloci energie, resurse, oameni, ori de multe ori aceste resurse sunt foarte limitate”, spune Sorin Suciu, director executiv, Raiffeisen Bank Romania, pentru Aleph Business.
Ce rol joacă accesul la finanțare în succesul extinderii internaționale a unei afaceri?
„Sigur, nu putem spune că nu e important accesul la finanțare pentru extinderi internaționale. Evident că e necesar. Cu toate acestea, nu aș spune că e cel mai important. Bani pe piață sunt, fie că vorbim de finanțarea clasică bancară, fie că vorbim de fondurile de private equity, venture capital, parteneri – potențial parteneri dispuși să te susțină, de genul piața de capital. Însă ideea e, dincolo de resursele financiare, să ai acel ceva, acel fair de proposition cu care să ieși în exterior – e, cred, mai important. Și dincolo de idee, produsul, serviciul outstanding pe care îl ai, cred că e foarte important să faci acest pas într-un mod cât mai structurat, informat, cât mai în cunoștință de cauză, legat de piața în care dorești să te scalezi. Dacă vreți, tocmai acest lucru și-l propune MoonShotX: împreună cu antreprenorii doritori, care s-au înscris în program, să construiască o strategie cât mai potrivită de scalare. Și aici, dacă îmi permiteți să mai adaug două-trei cuvinte, e foarte important atât rolul nostru ca partener în acest program – Raiffeisen – dar și a celorlalți parteneri importanți, care, fiecare pe domeniul lor, vin cu know-how și cu o valoare consistentă adăugată alături de antreprenorii care doresc să se scaleze.Și aici mă refer la companii de audit financiar, companii de consultanță legală, companii de tehnologie și AI”, continuă el.
Cum vede Sorin Suciu impactul digitalizării și al noilor tehnologii în procesul de internaționalizare al afacerilor românești?
„Aș spune că e vital. E vital să ai în tot ceea ce dorești să faci – nu neapărat într-o scalare internațională – să ai în componența ta tehnologia sau să ai alături de tine tehnologia și, mai nou, inteligența artificială. Practic, dacă mă întrebați pe mine, e vorba de eficientizare – un concept care e de mult în business. Tehnologia și inteligența artificială nu fac decât să ajute în continuare în a te eficientiza. Practic, dacă nu ai aceste instrumente alături de tine, îți va fi foarte dificil să reziști, darămite să te mai scalezi sau să ataci noi piețe. Prin urmare, noi, în programul MoonShotX, unde deja avem 17 companii cu care am avut prima ieșire la Viena, am fost plăcut surprinși să constatăm că, în produsul sau în ideea lor de business cu care vor să iasă în exterior, toate – dar absolut toate cele 17 companii – chiar dacă nu sunt toate din domeniul IT, au o idee în această scalare legată de tehnologie și inteligența artificială. Deci e un must, nu se poate altfel”, afirmă Suciu.