- România este transformată profund în ultimele două decenii, iar schimbările prin care a trecut economia locală sunt un semn al reuşitei adaptării la contextul global, spune Tim Harford, economist şi jurnalist la Financial Times, pentru ZF.
- Tim Harford: Este fascinantă dezvoltarea serviciilor de outsourcing, de externalizare a serviciilor care are loc aici, este o industrie care evoluează foarte de rapid.
- Tim Harford a fost invitat de onoare al evenimentului Innovating Tomorrow, conferinţa anuală a Asociaţiei Business Service Leaders în România.
România este transformată profund în ultimele două decenii, iar schimbările prin care a trecut economia locală sunt un semn al reuşitei adaptării la contextul global, crede Tim Harford, economist şi jurnalist la Financial Times.
Advertisment
„Nu sunt expert în dezvoltarea României, dar pot vedea schimbări foarte rapide, sunt schimbări uriaşe de când am fost ultima dată în ţară, acum mai bine de 20 de ani. Această schimbare este întotdeauna un semn al adaptării. Este fascinantă dezvoltarea serviciilor de outsourcing, de externalizare a serviciilor care are loc aici, este o industrie care evoluează foarte de rapid. Am mare încredere că această industrie se adaptează foarte repede”, a spus el într-un interviu pentru ZF.
Tim Harford a fost invitat de onoare al evenimentului Innovating Tomorrow, conferinţa anuală a Asociaţiei Business Service Leaders în România, organizaţia reprezentativă a companiilor din sectorul local de outsourcing, iar interviul a fost organizat cu această ocazie la sfârşitul anului trecut.
Titlurile zilei
Ce industrii au aceeaşi capacitate de adaptare şi creştere?
„Cred că răspunsul evident este să vorbim despre tehnologie. Când vorbim despre tehnologie, ne referim la computere şi telefoane, la software, dar tehnologia poate însemna şi maşini, poate însemna medicamente noi, poate însemna un mod diferit de a construi o fabrică. Tehnologia poate fi orice, dar acum s-a restrâns să însemne doar calculatoare şi software, iar această restrângere îţi spune unde se întâmplă de fapt acţiunea. Cred că unul dintre motivele pentru care tehnologia informaţiei a avansat atât de repede este că a fost atât de uşor să faci paşi mici şi rapizi înainte”, spune Harford.
El explică că unul dintre motivele pentru care tehnologia avansează atât de repede este pentru că oferă posibilitatea afacerilor şi economiilor de a face paşi mici şi rapizi spre ţintele lor.
Ce spune Harford despre evoluție?
„Vedem procese mai rapide care ajută enorm, poţi să faci un experiment foarte repede şi apoi toată lumea poate copia experimentul la fel de repede. Şi cred că acest lucru explică acea schimbare. Apoi întrebarea este cum pot alte industrii să adopte această iteraţie rapidă. Vedem mici indicii. De exemplu, la vaccinuri: este foarte greu să dezvolţi un vaccin nou. Şi apoi, brusc, când vine COVID-ul, vedem un impuls incredibil de experimentare şi progrese rapide, pentru că oamenii au realizat brusc că trebuie să fie rapizi.”
Există, totuşi, limite ale adaptabilităţii în cazul unor industrii, iar costurile joacă un rol important aici, explică economistul. „Cred că există anumite limite reale. Parţial, este vorba despre costul experimentelor. Este mult mai uşor să faci un experiment pe un site web decât să faci un experiment în care trebuie, de exemplu, să injectezi un număr mare de oameni cu un compus farmaceutic nou, un proces va fi lent şi va fi costisitor. Nu contează cât de strălucitoare este inteligenţa artificială sau cât de buni sunt oamenii de ştiinţă; acel proces de testare este scump. De exemplu, în industria energetică, este foarte greu să inovezi mai departe în combustibilii fosili tradiţionali pentru că petrolul este acelaşi, doar că se află tot mai adânc sub pământ şi devine tot mai greu de găsit.” Întotdeauna industriile care se scalează mai rapid şi pot experimenta rapid sunt cele care vor fi mai adaptive, crede Harford.
„Unul dintre cele mai bune exemple cred că este producţia în general. Totul se transformă la o scară mai mică, iar această tendinţă este alimentată de tehnologie, astfel încât să devină automatizată. Poţi produce lucruri în loturi mai mici, serii mai mici, facilităţi mai mici. Acesta este un mod nou şi foarte interesant de a experimenta şi personaliza.”
Ce recomandă Harford antreprenorilor români?
Tim Harford găsește trei obstacole majore în calea adaptării: conformitatea, costul experimentării şi aversiunea faţă de pierderi.
„Cele trei obstacole în calea adaptării sunt conformitatea, unde toată lumea are aceeaşi idee şi este dificil să fii persoana care identifică nevoia de schimbare. Al doilea obstacol este costul experimentelor: este scump să experimentezi, este lent şi astfel înveţi încet şi te costă mult. Iar al treilea obstacol este că ne blocăm din cauza aversiunii faţă de pierderi – mereu ne gândim la trecut, mereu ne gândim la oportunităţile pierdute şi este greu să le lăsăm în urmă şi să ne gândim: bine, asta a fost ieri, nu-mi pot recupera banii. Ce fac de acum înainte?”
Cum depășești obstacolele?
„Acest lucru trebuie să fie integrat în structura întâlnirilor, în procesul de luare a deciziilor. Dacă aveţi oameni cu opinii şi experienţe diferite, diversitatea este foarte puternică. În ceea ce priveşte costul experimentării, trebuie te gândeşti de la început cum poţi eşua rapid, cum poţi învăţa rapid, dacă există un proiect pilot pe care îl poţi desfăşura, dacă există un mic experiment pe care îl poţi face. Dacă porneşti de la premisa că ceva va merge prost şi îţi dai seama cât mai repede ce anume va merge prost, aceasta este o soluţie mult mai bună. De obicei, ne gândim: nu, nimic nu va merge prost. Hai să construim totul la scară mare şi să sperăm că va fi perfect.” Pentru a trece de aversiunea faţă de pierderi un antreprenor trebuie să-şi recalibreze gândirea astfel încât să nu se concentreze pe trecut, ci pe viitor, crede Tim Harford. „Este în regulă să înveţi lecţii din trecut, dar nu ar trebui să te obsedeze greşelile sau pierderile trecute, pentru că asta îţi va afecta judecata atunci când priveşti spre viitor”, încheie el.