• Amazon și-a spionat, în ultimii 10 ani, competitorii direcți ca eBay, Walmart sau Shopify.
  • Operațiunea Big River este un proiect prin care Amazon strângea date legate de alte platforme de e-commerce.
  • Compania lui Bezos susține că face benchmarking, practică prin care companiile își compară procesele și performanța cu alți jucători din domeniu.

Amazon este acuzată de acțiuni de spionaj îndreptate împotriva principalilor competitori din zona de e-commerce. Operațiunea, inițiată în 2015, sub numele de cod Project Curiosity, presupunea înființarea unei subsidiare care să opereze sub acoperire pe platformele rivale. Big River Services International este numele companiei prin care Amazon intra în sfera de e-commerce a competitorilor. Obiectivul primar nu era obținerea de profit, ci colectarea de informații legate de prețuri, logistică sau alte practici de business.

Big River vindea produse pe platforme ca eBay, Walmart sau Shopify, sub diferite brand-uri: Rapid Cascade sau Svea Bliss. Operațiunea era una secretă. Angajații Amazon foloseau pentru comunicări externe mail-uri care să nu-i lege de compania mamă. Participau la conferințe și întâlniri ale rivalilor sub pretextul că sunt angajați ai Big River, fără să specifice afilierea cu Amazon.

Ce informații urmărea Amazon prin procesul de spionaj

Asta le dădea acces la informații confidențiale, care erau apoi trimise către executivii Amazon prin documente printate și numerotate. Evitau comunicațiile digitale, pentru a ocoli monitorizarea digitală.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Și nu se limitau la obținerea de date prin procesul de sale. Angajații Amazon luau detalii despre logistica și serviciile de plată, care apoi erau aplicate în propria companie.

Implicațiile legale ale unor practici de acest tip poate pune Amazon în fața unui proces de spionaj corporativ sau industrial.

Cum se apără compania lui Bezos

Amazon susține că nu face altceva decât benchmarking, o practică obișnuită prin care companiile își compară procesele și performanța cu cele ale competitorilor. Dar amploarea și metodele Big River depășesc granițele benchmarking-ului.

Operațiunea evidențiază linitele pe care o companie este dispusă să le depășească pentru a rămâne competitivă și relevantă în piață. Rămâne întrebarea legată de etică și de comportamentul competitiv