Telefoanele, principalul vinovat pentru prăbuşirea Silicon Valley Bank. Analiştii sunt de părere că viteza cu care clienţii şi-au retras online banii reprezintă cauza principală a căderii SVB.

Prăbuşirea Silicon Valley Bank a declanşat o panică masivă cu privire la viitorul unor depozite în valoare de zeci de miliarde de dolari, sâmbătă dimineaţă sistemul financiar american fiind pe punctul de a lua foc. Cu toate aceastea, duminică, secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, alături de alte autorităţi de reglementare au anunţat o serie de măsuri de sprijin care au liniştit pieţele. Criza a trecut – cel puţin deocamdată, scrie Ziarul Financiar.

În ceea ce priveşte factorul declanşator al crizei, există o mulţime de potenţiali vinovaţi şi, pentru prima dată, industria crypto nu este implicată în dezastru. Potrivit publicaţiei Fortune, printre factorii declanşatori se pot număra eşecul autorităţilor de reglementare, care nu au reuşit să detecteze riscurile iminente pentru sistemul bancar, cauzate de sfârşitul brusc al ratelor dobânzilor apropiate de zero, sau strategia conducătorilor SVB, hiper axaţi pe creşterea băncii cu orice preţ.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Ambele sunt explicaţii plauzibile, dar, potrivit publicaţiei, oricât de mult ar fi contribuit anumite persoane la dezastrul SVB, tehnologia – în special telefoanele mobile – a reprezentat cauza imediată a căderii băncii.

Când clienţii au aflat că Silicon Valley Bank are probleme, nu s-au grăbit să se ducă la un casier. În schimb, au apăsat butonul de „retragere” de pe telefoanele lor mobile, văduvind banca de miliarde de euro în numai câteva ore. După cum a explicat macro-analistul Jim Bianco într-o serie ascuţită de declaraţii pe Twitter:

„Cum au fost retrase 42 de miliarde de dolari într-o singură zi, fără ca mii de oameni să stea la coadă? Răspuns: telefonul mobil! Acest lucru ar trebui să sperie bancherii şi autorităţile de reglementare de pretutindeni. Întreaga bază de depozite de 17.000 de miliarde de dolari se sprijină pe un fir de păr, aşteptând lichidităţi instantanee”.

Ceea ce obişnuia să aibă loc în zile sau săptămâni, acum are loc în numai câteva minute, lăsând bancherilor şi autorităţilor un timp insuficient de procesare şi reacţie. Analiştii sunt de părere că, pentru a putea evita viitoarele crize bancare, cel mai util lucru de făcut în această situaţie este găsirea unui sistem de reglementare a legăturii dintre domeniul bancar şi instrumentele tehnologice de care clienţii dispun pentru accesarea şi administrarea propriilor conturi.