Astăzi este Cyber Monday în Statele Unite, ultima zi din weekendul de Ziua Recunoştinţei, care include şi Black Friday, scrie într-o analiză Bogdan Maioreanu, analist şi comentator de piaţă al eToro.
Advertisment
Datele preliminare arată că vânzările sunt pe cale să atingă un nou record, în ciuda inflaţiei. Cazul SUA nu este singular, vânzările cu amănuntul înregistrând creşteri şi în România.
Black Friday în România arată foarte diferit de cel din SUA, unii retaileri prelungind această zi la o săptămână şi chiar o lună. Estimările privind vânzările sunt în creştere faţă de anul trecut, potrivit agenţiei de SEO Limitless. În weekendul românesc de Black Friday din 11-13 noiembrie, agenţia a evidenţiat că utilizatorii pe ecommerce au scăzut cu 2,7% faţă de 2021, dar vânzările au crescut cu 1,5%, iar numărul de tranzacţii a crescut cu 2,9%. În acest timp vânzările de produse IT&C au scăzut uşor, iar cele de fashion şi beauty au crescut.
Titlurile zilei
Se confirmă astfel tendinţa de creştere a vânzărilor cu amănuntul în comparaţie cu anul trecut. Cele mai recente date privind luna septembrie indică o creştere de 2,3% faţă de luna precedentă şi de 15,6% faţă de 2021.
În Statele Unite, Black Friday continuă să fie cea mai populară zi de cumpărături, 69% din populaţie (114,9 milioane de oameni) plănuind să facă cumpărături în această zi, urmată de 38% (63,9 milioane) în ziua de Cyber Monday. Conform estimarilor, revenirea la viaţa normală post-Covid ar fi trimis în magazine 67% dintre cei 114,9 milioane de cumpărători de Black Friday, în creştere faţă de 64% în 2021. La fel ca în 2020 şi 2021, 60% dintre cumpărători încep să cumpere cadourile de Crăciun din noiembrie. Unii dintre ei se tem încă de faptul că stocurile insuficiente de anumite produse i-ar putea împiedica să găsească cadoul perfect, aşa că se preocupă din vreme. Înainte de pandemie, doar 56% dintre consumatori îşi începeau cumpărăturile de Crăciun înainte de decembrie.
Adobe Experience Cloud estimează cheltuielile de Black Friday ale consumatorilor la 9,12 miliarde de dolari, iar Cyber Monday va aduce alte 11 miliarde de dolari companiilor care îşi oferă produsele la reducere. Se prognozează că acest sezon de cumpărături va aduce comercianţilor o creştere cu 2,1% a veniturilor faţă de cifrele din 2021.
Datele Federaţiei Naţionale de Retail din SUA arată că principalele motive pentru care consumatorii plănuiesc să facă cumpărături sunt pentru că “ofertele sunt prea bune pentru a le refuza” (59%), din cauza tradiţiei (27%) sau pentru că “este ceva de făcut” (22%) în timpul sărbătorii de Ziua Recunoştinţei. Căutarea online (43%) rămâne cea mai populară sursă de inspiraţie pentru cadouri, urmată de prieteni şi familie (35%) şi căutarea produselor în magazin (31%).
Pregătirile pentru Crăciun pun în primele cinci categorii de cadouri pentru acest an hainele pentru 55% dintre cumpărători, urmate de carduri cadou – 45%, jucării, 37% cărţi, filme sau jocuri video pentru 33% dintre cumpărători şi alimente şi dulciuri pentru 31% dintre ei.