- Două agenții de turism din România, litoralulromânesc.ro și Vola.ro, sunt cumpărate de grupuri poloneze, semn că piața turistică locală devine tot mai atractivă pentru investitori străini.
- Traseul Via Transilvanica intră în top 100 cele mai frumoase locuri de vizitat din lume.
- Noi branduri internaționale de hoteluri, precum Swissotel și Hyatt, se deschid în România, iar grupuri de investiții ca Pavăl Holding și Julius Meinl Living își extind portofoliile prin achiziții importante în sectorul hotelier european.
Anul acesta, două agenții de turism din piața locală, litoralulromânesc.ro și Vola.ro, sunt cumpărate de grupuri poloneze, fiind printre cele mai mari tranzacții din ultimii ani. Piața turistică locală devine tot mai atractivă pentru investitorii străini, care caută oportunități în România.
Advertisment
Piața turistică este în continuă dezvoltare, atât în sectorul hotelier, cât și în cel al agențiilor de turism. Pe piața hotelieră, noi branduri hoteliere se adaugă, iar grupurile internaționale caută parteneriate cu dezvoltatori locali. Proiectele noi sunt anunțate, iar hoteluri noi se deschid. În același timp, piața agențiilor de turism crește, pe măsură ce românii devin mai dispuși să cheltuie bani pe vacanțe.
În 2023, românii cheltuiesc 8,5 miliarde de euro pe vacanțele în străinătate, o creștere de 15% față de anul anterior și cu 60% mai mult față de 2019, conform datelor BNR. Aceasta reprezintă un record al cheltuielilor pentru vacanțele în afaceri.
Titlurile zilei
1. Intrarea grupului RTK
RTK International, care are o reţea de peste 3.000 de agenţii de turism afiliate în străinătate, deschide o subsidiară locală, ceea ce a marcat intrarea grupului pe piaţa locală. RTK International este o asociaţie de agenţii de turism, iar prezenţa pe piaţa locală va presupune accesul la pachetele turoperatorilor din reţeaua RTK a agenţiilor de turism locale.
Subsidiara locală a grupului se concentrează pe vânzările B2B şi vizează segmentul de outgoing, ceea ce îi va permite să ofere turiştilor români acces la o reţea de agenţii afiliate.
2. Via Transilvanica în Time
Traseul turistic Via Transilvanica intră în top 100 cele mai frumoase locuri de vizitat din lume realizat de revista TIME. Via Transilvanica, sau „drumul care unește“, este un traseu turistic de aproximativ 1.400 de kilometri care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta-Turnu Severin. Traseul este destinat drumețiilor pe jos și cu bicicleta. Via Transilvanica se semnalizează cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori, iar la fiecare kilometru se află o bornă din andezit sculptată individual. Aceste borne formează probabil cea mai lungă galerie de artă din lume și însoțesc călătorii pe tot parcursul drumeției, conform site-ului dedicat traseului turistic.
3. Tranzacţie litoralulromânesc.ro
Agenția de turism Litoralulromânesc.ro, un Booking al litoralului românesc, este cumpărată de Szallas Group, parte a grupului polonez Wirtualna Polska Holding, de la antreprenorul local Ionuț Nedea, pentru suma de 21 milioane de euro.
Tranzacția se realizează în două etape și urmează să fie finalizată în aprilie 2025. Prima etapă presupune preluarea de către Grupul Szallas a 80% din compania românească, valoarea acestei tranzacții fiind de 16,8 milioane de euro. Restul de 20% va fi preluat de Szallas Group în 2025, după aprobarea situațiilor financiare din 2024, conform unui mecanism de preț stabilit prin contractul de vânzare-cumpărare.
Szallas Group face parte din grupul polonez Wirtualna Polska, care operează în domeniul media și e-commerce. Wirtualna Polska a fost lansat în 1995 ca primul portal de internet din Polonia.
21 mil. euro reprezintă valoarea tranzacției prin care Ionuț Nedea vinde platforma litoralulromânesc.ro.
4. Tranzacţie Vola.ro
Fondul polonez de investiții Resource Partners, unul dintre cei mai importanți manageri regionali de fonduri de private equity, devine acționar majoritar al agenției de turism Vola.ro, unul dintre cei mai mari jucători din piața turistică locală, după ce preia 80% din acțiunile companiei.
Acțiunile sunt cumpărate de la alți acționari, care ies din afacere, iar Daniel Truică, acționar minoritar, rămâne în business și în funcția de CEO.
În urma tranzacției, fondurile de growth capital 3TS Capital Partners și Catalyst România ies din acționariatul Vola.ro, alături de doi dintre cofondatorii polonezi ai grupului.
Grupul Vola.ro înregistrează în 2023 o cifră de afaceri de 18,8 milioane de euro, în creștere cu 11%. EBITDA ajunge la 6,2 milioane de euro, reprezentând 33% din cifra de afaceri, conform datelor anunțate de companie.
Valoarea tranzacției pentru 80% din acțiunile Vola.ro preluate de Resource Partners ar putea ajunge între 30 și 40 milioane de euro, potrivit estimărilor Ziarului Financiar.
După această tranzacție, agenția de turism are în plan o expansiune puternică pe piețele din Europa. Anul trecut, Vola.ro intră pe piața din Bulgaria. Astăzi, agenția este prezentă pe piețele din România, Polonia, Bulgaria și Republica Moldova.
5. Deschiderea primului hotel Swissotel
Primul hotel din România sub brandul Swissotel, marcă din portofoliul Accor este deschis în Poiana Braşov, după ce proiectul a fost anunţat la finalul anului trecut. Proiectul este împărţit în două etape, iar în acest an a fost finalizată prima etapă, care include 64 de camere şi apartamente, un bar, un restaurant, o terasă exterioară, recepţie, lobby, spa, o sală de întâlniri de tip hibrid, o zonă de storage ski şi o parcare subterană.
Proiectul reprezintă un parteneriat între Accor şi compania locală Neagoe Basarab Residence, un dezvoltator din Braşov.
Hotelul va avea 114 camere şi apartamente, un centru spa, o sală de fitness, cât şi un restaurant gourmet. Dezvoltarea hotelului este structurată în două faze, urmând ca cea de-a doua fază să fie finalizată în prima parte a anului 2026.
A doua fază a hotelului include 50 de camere şi apartamente, ceea ce va duce capacitatea totală a proiectului la 114 camere. În cea de-a doua fază va fi deschisă şi o zonă spa, cât şi spaţii dedicate conferinţelor, urmând a fi gata în februarie 2026.
6. România Atractivă
Platforma România Atractivă este un proiect pentru promovarea turistică a României, administrată de două companii private, anume Terra Building şi Eventya, sub supravegherea reprezentanţilor Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene. Este singurul proiect de promovare turistică a ţării din PNRR. Proiectul este printre puţinele finalizate prin PNRR, iar bugetul proiectului a fost de 8,6 mil. euro şi a acoperit trei componente, anume crearea platformei digitale, digitalizarea şi marcarea celor 275 de obiective turistice incluse în program, precum şi derularea unor campanii de promovare pe plan intern şi internaţional.
7. Deschiderea primului hotel de brand internaţional pe litoral
Accor, unul dintre cele mai mari grupuri hoteliere din Europa, semnează un acord de franciză cu compania Paradis Hotels & Resort, administrată de antreprenorul român Aurelian Marin, pentru a trece hotelul Dana Holiday Club sub brandul Ibis Styles, care s-a redeschis sub noul nume în luna iunie a acestui an.
Ulterior, spre finalul verii, un alt brand internaţional a apărut pe litoralul românesc, fiind vorba de Crowne Plaza.
8. Hyatt încheie contract cu ARO Palace
Grupul internaţional Hyatt încheie un contract de franciză cu ARO Palace pentru hotelul cu acelaşi nume din Braşov. Hotelul va fi deschis sub brandul Hyatt Regency Aro Palace Braşov. Hotelul va trece printr-un amplu proces de renovare a căror costuri se vor ridica la peste 35 mil. euro.
Hotelul ARO va rămâne operaţional pe durata renovării, însă lucrările ar putea fi finalizate abia în 2027, moment în care hotelul va trece sub sigla Hyatt.
Hotelul Aro Palace numără de 189 de camere şi suite pentru oaspeţi şi încă 67 de camere executive şi suite, un spa, baruri şi săli destinate evenimentelor de business.
9. Fraţii Pavăl, proprietarii Dedeman, au făcut a doua achiziţie în domeniul hotelier
Pavăl Holding a preluat complexul hotelier de cinci stele Waldhaus Flims Wellness Resort din Elveţia, alături de lituanienii de la Apex Alliance. Prin această achiziţie, Paval Holding va face a doua sa investiţie internaţională de marcă, după achiziţia celebrului Grand Hotel Gardone din Italia în 2023. Noii proprietari au anunţat că lucrările de renovare la Waldhaus Flims Wellness Resort vor începe în 2024 şi vizează îmbunătăţirea facilităţilor hotelului, urmând ca proprietatea să fie redeschisă ca hotel de lux de 5 stele în 2025.
Între timp, Apex Alliance îşi va extinde portofoliul la 17 hoteluri din întreaga Europă. În calitate de francizor oficial, ea reprezintă branduri de renume mondial, precum Hilton, Marriott şi Radisson.
10. Hotelul Ambasador din Bucureşti a fost achiziţionat de Julius Meinl Living
Julius Meinl Living, care administrează mai multe proprietăţi hoteliere în marile capitale europene, a finalizat achiziţia hotelului Ambasador din Bucureşti, cu o suprafaţă de 12.600 metri pătraţi. Achiziţia a fost realizată în două etape, astfel că, în prima etapă, Julius Meinl Living a achiziţionat Ambasador SA, care deţinea o jumătate din proprietate şi care activa drept hotel. Ulterior, în cea de a doua etapă, Ambasador SA a achiziţionat şi cealaltă jumătate a proprietăţii, care era deţinută separat.
Julius Meinl Living a anunţat că hotelul va trece printr-un proces de renovare, iar primul pas în acest sens este obţinerea autorizaţiilor necesare pentru reabilitare. Odată ce acestea vor fi obţinute, lucrările de reabilitare vor dura circa doi ani.
Mai mult, în actuala clădire a fostului hotel Ambasador va funcţiona,din 2027, hotelul The Julius Bucharest, care va avea circa 158 de camere şi apartamente de lux.