- Inteligența artificială transformă turismul, de la planificarea călătoriilor la optimizarea rutelor și recomandarea unor destinații mai puțin aglomerate.
- 80% dintre turiști vizitează doar 10% dintre atracțiile lumii, suprasolicitează infrastructura și afectează comunitățile locale.
- Londra, Bangkok și Tokyo conduc în turismul de agrement, în timp ce călătoriile de afaceri sunt dominate de orașe asiatice precum Shanghai și Kuala Lumpur.
Turismul se transformă rapid odată cu avansul inteligenței artificiale, care redefinește modul în care călătorim, alegem destinațiile și ne optimizăm experiențele.
Advertisment
În timp ce orașele populare impun restricții pentru a gestiona fluxul de turiști, AI poate ajuta la descoperirea unor alternative mai puțin aglomerate și la eficientizarea traseelor.
Cu 80% dintre călători ce se concentrează pe doar 10% dintre atracțiile globale, turismul de masă devine o provocare tot mai mare, afectează infrastructura și comunitățile locale.
Titlurile zilei
În 2024, marile capitale turistice precum Londra, Bangkok sau Tokyo dominau clasamentele, iar în zona călătoriilor de afaceri, Asia conducea detașat, cu Shanghai și Kuala Lumpur în frunte.
Ce spune Bogdan Maioreanu, analist eToro, pentru Aleph Business?
Dacă Stockholm e cea mai vizitată destinație de business din Europa, cum arată bursa de la Stockholm?
„Dacă vorbim despre Suedia, indexul OMX Stockholm 30 este pe plus anul acesta cu 10.45%. Dacă îl comparăm cu alți indici europeni, de exemplu DAX a crescut anul acesta cu 14%. CAC 40 are 10% în plus.
Pe partea cealaltă a Atlanticului, S&P 500 se învârte în jurul la 4%. Europa a crescut în ultima vreme. În Suedia sunt companii precum AstraZeneca, Saab, Volvo, ABB ca să menționez doar câteva.
Și având în vedere tensiunile geopolitice despre care ați vorbit și voi în emisiunile de știri, de exemplu ieri, Saab care este un producător pe zona militară a avut o creștere importantă și în ultima săptămână acțiunea a crescut cu vreo 30%”, spune Maioreanu.
Ce este trendul business & leisure în turism?
„Există un trend în turism pe care l-am văzut în ultimii doi ani care este turismul de business și leisure. Adică sunt cei care fac călătorii de business, dar le leagă și cu călătoriile de plăcere.
Și cred că dacă ne uităm la cele mai vizitate destinații la nivel global, acolo avem Londra, evident Bangkok, Tokyo, Paris, Dubai, Barcelona, sigur sunt și oameni care se duc pentru business acolo, dar se duc și pentru leisure. Deci, zona aceasta a turismului a crescut în 2024 și cred că va crește în continuare”, adaugă Maioreanu.
Care este percepția investitorilor asupra piețelor globale?
„Revenind la Suedia, un factor s-ar putea să fie fost în anul 2024 și faptul că a devenit membru NATO pe 7 martie 2024.
Este suficient să ne uităm și la cum văd investitorii zonele globale din punctul de vedere al investițiilor. Noi facem un sondaj, eToro Retail Investor Beat, unde întrebăm investitori din toată lumea, de exemplu, i-am întrebat care sunt piețele care cred ei că în 2025 vor oferi cele mai bune return-uri. Pe primul loc este evident Statele Unite cu 45%, urmată de China 24% și Europa 20%.
Asta la nivel global, investitorii români sunt un pic mai aproape de Europa, văd 46% SUA ca fiind piața cu cele mai bune return-uri în 2025, urmată de Europa cu 35% și China cu 28%”, continuă Maioreanu.
Care este importanța Asiei în economia globală?
„Conform unui studiu McKinsey, zona asiatică este estimată că în 2030 va avea 2/3 din ceea ce înseamnă clasă medie la nivel global și 60% din creșterea economiei mondiale. În acest moment, China dă 60% din producția industrială globală. Deci zona asiatică este extrem de importantă pentru business.
Pe zona de tehnologie, Asia are 51% din cheltuielile globale de R&D. Cipurile în marea lor majoritate vin din Asia. De exemplu, dacă ne uităm la cipurile de memorie, 40% vin din Coreea de Sud. Deci este o zonă importantă pentru dezvoltarea economiei mondiale, pentru business-ul mondial”, conchide Maioreanu.