• Românii cheltuiesc 3 miliarde de euro în vacanțe externe în 2025, cu 15% mai mult decât în 2024.
  • Cheltuielile totale pentru turism depășesc 11 miliarde de euro în 2025.
  • Retailul experiențial crește, iar 190.000 de metri pătrați de spații comerciale moderne vor fi livrați în 2025.

În primele patru luni din 2025, românii cheltuiesc peste 3 miliarde de euro pentru vacanțele externe, în creștere cu 15% față de anul anterior, iar turismul intern continuă să crească, cu un trend ascendent al numărului de nopți petrecute în unități de cazare, conform unei analize Colliers.

Dacă ritmul actual se menține, cheltuielile pentru călătorii externe și turismul de afaceri depășesc 11 miliarde de euro în 2025, un nou record. În această perioadă, românii devin consumatori activi și investesc nu doar în vacanțe, ci și în experiențe și cumpărături, ceea ce influențează dezvoltarea turismului și a retailului.

Turismul și retailul experiențial transformă orașele istorice și stațiunile din România

În 2024, cele mai mari sume sunt cheltuite în Germania și Italia, dar și în alte destinații europene. Tendința este de transformare a comportamentului de consum, iar în turismul intern, centrele comerciale din orașele turistice se schimbă în zone de lifestyle, care atrag investitori din domeniul imobiliar. În România, orașele cu centre istorice, cum ar fi Brașov, Oradea și Sibiu, se remarcă prin cererea crescută pentru branduri internaționale și experiențe unice.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Aceste zone sunt tot mai mult vizate de proiecte de regenerare urbană care combină retailul, turismul și cultura. Retailul experiențial se dezvoltă și în stațiunile montane și pe litoral, unde turiștii nu mai caută doar cumpărături, ci o experiență completă. În acest context, se estimează că în 2025 vor fi livrate peste 190.000 de metri pătrați de spații comerciale moderne, majoritatea în orașe turistice, ceea ce reprezintă o creștere de cel puțin 10% față de 2024. Proiectele noi includ zone pietonale dedicate, cu restaurante, cafenele și magazine care oferă experiențe autentice locale.