• Sosirile scad cu 2,7% în martie 2025 față de martie 2024.
  • În martie 2025, peste 831.000 de turiști se cazează în România.
  • Românii reprezintă aproape 80% din turiștii cazați în martie.
  • Străinii reprezintă 20,1% din turiștii cazați în martie.
  • Înnoptările scad cu 1,7% în martie, până la 1,57 milioane.
  • Durata medie a șederii: 1,8 zile la români, 2,2 la străini.
  • Gradul de ocupare scade la 22,5% în martie, cu 0,4 pp sub 2024.
  • Românii domină T1/2025: 82,5% din sosiri, 79,9% din înnoptări.
  • Indicele de utilizare urcă la 23,3% în T1/2025, cu +0,3 pp.
  • Top județe după sosiri: București, Brașov, Prahova.
  • Top județe după înnoptări: București, Brașov, Prahova.
  • Cei mai mulți turiști străini vin din Italia, Germania și UK.

Turismul românesc pierde teren în martie 2025. Numărul sosirilor în structurile de cazare scade cu 2,7% față de aceeași lună din 2024, iar înnoptările se reduc cu 1,7%, arată datele INS.

Românii reprezintă în continuare majoritatea turiștilor, 79,9%, iar sosirile turiştilor străini 20,1%. În total, se înregistrează 831.800 de sosiri și 1,57 milioane de înnoptări. Durata medie a șederii e de 1,8 zile la români și 2,2 zile la străini. Gradul de ocupare al locurilor de cazare coboară la 22,5%, cu 0,4 puncte procentuale mai puțin decât anul trecut.

Ce spune Merg la Adrian Voican, vicepreședinte ANAT și CEO Bibi Touring, pentru Aleph Business?

Cum interpretați scăderea de 2,7% a sosirilor și de 1,7% a înnoptărilor în luna martie 2025 comparativ cu martie 2024, în contextul în care trimestrul I per ansamblu arată totuși o ușoară creștere?

„Da, veștile nu sunt bune și nu are rost să le ascundem sub preș. Dacă ne uităm chiar mai exact la sosirile turiștilor români în România, scăderea din martie e de 4,1%, ceea ce continuă trendul pe care l-am semnalat, dar puțină lume a sesizat la momentul respectiv, trendul din februarie, când scăduse cu 4,5%. Deci avem două luni care confirmă o scădere, sigur atenuată de un ianuarie foarte simpatic, foarte bun, cu vreme bună de ski, în care am avut creșteri. Dar în felul acesta, cele două luni de scădere au anulat creșterea din ianuarie, iar din ceea ce vedem noi operatorii de turism, pentru luna aprilie, când scăderile au continuat și mai abrupt, nu arată foarte bine. Spun asta cu un gând și la guvernanții care s-au trebuit să taie voucherele de vacanță.

Titlurile zilei

BNR menține dobânda-cheie la 6,5%
BET SCADE CU 1,55% ÎN ULTIMA SESIUNE
Apple prezintă CarPlay Ultra
Acţiunile etoro cresc cu aproape 30%
SAI Broker lansează ETF-ul BKBETETF
adrian sârbu: Eu votez antreprenorul

E clar că în ianuarie, februarie, poate și martie, au mai fost ceva bani de anul trecut pe piață și fără acea complicație cu declarație că vor cheltui încă pe atâta din buzunar. Din informațiile noastre, în acest moment, aproape deloc n-au pornit comenzi către emitenții de vouchere pentru 2025, mă refer la domeniul public, pentru că domeniul privat poate să dea vouchere când vrea și cum vrea, doar să respecte acea limită de șase salarii minime pe economie. Dar,. nu cred că dă cineva în momentul ăsta 24.000 de lei. E o limită superioară, foarte greu de atins. În schimb, turismul se duce la vale în acest moment. În cifrele pe care le-ați prezentat voi, cifrele naționale, sunt inglobați și turiștii străini. Acolo ei nu au pierdut voucherele de vacanță, ei au o creștere între 35% și spun între 35% pentru că una este numărul de sosiri și alta este numărul nopților petrecute în destinație. Dar, asta ne duce la un total de 2,7%. Poate sunt prea multe cifre. Ideea e că suntem pe scădere cu 4% două luni la rând.

Când vom vedea rezultatele pe aprilie, ele vor fi încă și mai slabe. Turismul este un fel de oglindă, de respirație a economiei. Și dacă economia s-a tulburat, cursul a crescut, Visa Waiver s-a pierdut undeva de la promisiune de amânare, suspendare, anulată de tot, s-au anulat și zborurile. Deci oamenii devin ceva mai prudenți și probabil că pleacă în ultima clipă, cât mai aproape, cât mai safe. Da, e nevoie de vacanță și oamenii vor să călătorească, apetitul e acolo. Dar condițiile actuale din economie și din piață sunt destul de incerte”, spune el.

Ce strategii considerați că ar trebui prioritizate pentru a atrage mai mulți turiști străini, dacă luăm în calcul ponderea redusă a acestora (17,5% din sosiri și 20,1% din înnoptări)?

„Turiștii străini sunt atât de puțini și dacă ne gândim că mulți dintre ei vin cu business în București, peste jumătate din turiștii străini care vin în țară, vin în București, mai se duc și la Cluj sau la Timișoara sau unde au treabă, unii dintre ei vin la rude sau vin și cu altceva în minte decât leisure. Avem multe de făcut. Am spus, sau o spunem mereu, nu trebuie reinventată roata, trebuie să ne uităm ce fac ceilalți. Buget de promovare și o să spuneți bine, dar acum suntem cu bugetul praf. De-aia am spus un euro pe noaptea de cazare plătit de turiști face un buget de 30 de milioane de euro la visteria turismului cu care să faci promovare chiar în vremuri grele și să-ți atragi turiștii străini. N-avem OMD-ul național care să gestioneze acest mecanism, nu avem această taxă de un euro. Chiar vedeam știri din Europa că orașele cu supra-turism au taxe cumva pentru a frâna overturismul de 8 sau 9 euro pe zi. Am vrut un euro pe noaptea de cazare ceea ce este extrem de modic dar ne-ar aduce mai mulți bani la bugetul de promovare al României decât am avut în 30 de ani.

Lucrurile simple sunt importante, nu strategiile de 400 de pagini ci strategia pe o pagină. Vrem 10 milioane de turiști străini, vrem 10% din PIB. Nu vin străini, nu că România nu e ok, ci pentru că nu există promovare. Promovare nu se poate fără bani. Dragii mei, haideți să strângem această taxă de un euro. O spun de foarte mult timp șefii de la sindicate și de la organizațiile patronale, de la confederații sunt de acord, de la CNIPMMR sau de la MMR România sunt de acord, vor să promoveze asta, dar acum toată lumea e ocupată cu alegerile de președinte și cu această campanie. Până la urmă va trebui să ne întoarcem acasă la ce mâncăm în fiecare zi, ce vindem în fiecare zi ca să putem să trecem peste perioadele grele și promovarea e cheia. Promovarea e foarte importantă și când merge prost și când merge bine în economie. În momentul ăsta e nevoie de promovare pentru că lucrurile nu arată roz și nu are rost să căutăm să înfrumusețăm cifrele. Scăderea se va accentua în luna aprilie, noi vedem asta deja și dacă nu apar voucherele de vacanță sau dacă angajații vor renunța că li se pare prea complicat, turismul român va avea mult de suferit, bugetul românesc va avea mult de suferit. Localitățile turistice și chiar angajații care dacă nu pleacă în vacanță vor fi stresați, vor avea probleme de sănătate și va fi tensiune mai mare în familie, la școală, e complicat. E nevoie de vacanță în România și de bani de bani în economia românească dacă nu, străinii vor știi, au și bugete, au și știința au și produs turistic bun și au și știința să ne scoată banii din economia românească dacă noi nu facem nimic”, adaugă el.