- Ștefan-Radu Oprea, ministrul turismului: „România este o destinație turistică deosebit de ofertantă.”
- Radu Fusea: „La noi turismul funcționează pe trenduri.”
- Bloomberg, Financial Times, The Guardian au menționat România ca destinație turistică.
În fiecare an, în 27 Septembrie, un număr de 158 de ţări, şase teritorii şi peste 500 de membri afiliaţi Organizaţiei Mondiale a Turismului, sărbătoresc Ziua Mondială a Turismului.
Advertisment
Pentru prima dată, turismul din România beneficiază de un cadru strategic național, adoptat prin Hotărâre de Guvern, care stabilește direcțiile prioritare pentru transformarea acestui sector într-un motor important al creșterii economice, transmite Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pentru Aleph Business.
Ce proiecte are Ministerul Turismului acum?
Strategia națională pentru dezvoltarea turismului pentru perioada 2025-2035 a fost aprobată de Guvernul României miercuri, 25 septembrie a.c., în contextul celebrării, pe data de 27 septembrie, a Zilei Mondiale a Turismului.
Titlurile zilei
Documentul programatic național are două obiective generale. Primul se referă la crearea de locuri de muncă în comunitățile locale, inclusiv pentru grupurile vulnerabile.
În completare, cel de-al doilea vizează creșterea ponderii turismului în economie,
În document au fost introduse și prevederi referitoare la turismul adaptiv, pentru a încuraja crearea de programe dedicate incluziunii persoanelor cu dizabilități. Strategia vizează, totodată, întărirea capacității de elaborare a politicilor în acest domeniu, creșterea gradului de digitalizare și o mai bună adaptare a instrumentelor de marketing la specificul piețelor cu potențial mare.
În prezent, eforturile de promovare a destinației turistice România se concentrează pe piețe țintă precum Germania, Spania, Franța, Italia, Polonia și Regatul Unit.
În plus, au fost inițiate și campanii de promovare în Italia, prin colantarea de autobuze și tramvaie, și în Germania, cu ocazia Campionatului European de Fotbal, prin personalizarea taxiurilor cu imagini din România.
Instituția organizează, la nivel național, și selecția pentru competiția mondială „Best Tourism Villages”. De exemplu, un alt obiectiv este reprezentat de valorificarea patrimoniului cultural natural și imaterial în zonele rurale mai puțin vizitate ale Dunării, prin implementarea proiectului „Mystical Danube”, alături de alte 8 țări dunărene. Precizăm că, în anul 2024, bugetul acordat MEAT pentru promovarea turismului este de circa 20 milioane lei.
Cum vin în sprijinul antreprenorilor locali pentru a face business în țară?
MEAT derulează o schemă care permite decontarea a jumătate din costurile aferente primei nopți de cazare, în limitele impuse de legislație, dar și contravaloarea biletelor de avion pentru câte un reprezentat al companiei, plafonul fiind de 500 euro, în acest caz. La raportare se adaugă și valoarea suprafaței de 3 metri, alocată în standul național fiecărui operator economic în parte. Totodată, pentru o bună reprezentare, companiile trebuie să își adapteze ofertele la specificul fiecărei piețe.
O direcție prioritară este dezvoltarea turismului balnear & balneoclimatic. Pentru a susține antreprenorii care activează în acest sector, MEAT a lansat un program de finanțare destinat investițiilor private, realizate în aceste tipuri de stațiuni.
Sprijinul financiar, în valoare de până la 200.000 euro de beneficiar, se adresează operatorilor economici care doresc să modernizeze infrastructura turistică, culturală, sportivă și de agrement din destinațiile vizate, inclusiv cu scopul de a diversifica oferta și de a îmbunătăți calitatea serviciilor.
Printre activitățile eligibile se numără și formarea profesională a angajaților din HoReCa. Sumele alocate programului, pentru anul în curs, se ridică la 15.000.000 lei.
„În timpul verii, litoralul Mării Negre este ideal pentru relaxare, iar iarna, stațiunile montane sunt perfecte pentru iubitorii sporturilor de iarnă. Peisajele de toamnă transformă Bucovina și Maramureșul în adevărate locuri de poveste, iar primăvara, Delta Dunării devine un spectactol al naturii. Pe listă se adaugă și plimbările printre capodoperele sculpturale ale lui Constatin Brâncuși, de la Târgu Jiu, sau prin Oradea, oraș cunoscut pentru stilul său arhitectural Art Nouveau. Transilvania râmâne, fără îndoială, locul de vacanță preferat de Regele Charles al III-lea”, o spune Ștefan-Radu Oprea, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, pentru Aleph Business.
Turiști și câștigi
Turiștii români au lăsat 4 miliarde de dolari pe vacanţele în străinătate în 2023. Invers, străinii au lăsat la noi 4,5 miliarde de euro.
„În ultimii zece ani au apărut destinații turistice noi, față de clasicele destinații pe care le știam: Bucovina, Maramureș, Delta Dunării. Au apărut destinații turistice care nu au fost contaminate de o dezvoltare haotică și au șansa de a pune bazele unui turism sustenabil. Ținutul Buzăului, Oltenia de sub munte, Țara Hațegului. Avem toate tipurile de servicii turistice în România, adică nivelul de servicii premium a ajuns poate la nivel de Elveția în unele locuri. La noi turismul funcționează pe trenduri”, o spune Radu Fusea, CEO-ul Travlocals.com.
„Trebuie să rezolvăm problema infrastructurii, locațiile să fie accesibile ușor cu avionul, în primul rând, și din zonele în care sunt accesibile cu avionul să ai infrastructură rutieră sau feroviară cu care poți deplasa rapid. Asta odată. În al doilea rând, trebuie să ne punem la punct ofertele. Trebuie să investim foarte mult și în educarea gazdelor, în digitalizare, în educația spre ospitalitate pentru că și aici avem o problemă. La noi turismul se face ca o activitate nici măcar part-time. Gazdele neavând un flux continuu de turiști. La noi, turismul este foarte sezonier”, adaugă el.