• BNR: Românii cheltuie 9,6 mld. € pe vacanțe externe în 2024.
  • BNR: Cheltuielile pentru turism extern cresc cu 81% față de 2019.
  • În România activează 2.800 de agenții de turism.
  • 2023: Agențiile locale generează doar 1,3 mld. € venituri/an.
  • Rainbow Tours din Polonia cumpără 70% din Paralela 45.
  • ZF: Brandurile locale atrag investitori internaționali.
  • ZF: Antreprenorii cedează acțiuni, dar rămân în conducere.

Piața agențiilor de turism din România devine tot mai interesantă pentru investitorii străini.

În timp ce veniturile interne ajung la doar 1,3 miliarde de euro, românii cheltuie aproape 10 miliarde de euro anual pe vacanțe în afara țării – o diferență care atrage tot mai mulți jucători internaționali.

Doar în 2024, potrivit BNR, am alocat cu 81% mai mult față de 2019 pentru deplasări externe.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Iar cel mai recent semnal vine de la achiziția majoritară a agenției Paralela 45 de către Rainbow Tours Polonia.

Ce spune Adrian Voican, vicepreședinte, ANAT?

„Sigur că România devine interesantă pe măsură ce valul investitorilor se apropie dinspre vest-est. Am văzut recent, într-o conferință internațională de investiții hoteliere, că sigur investitorii se duc încă acolo unde, deși e plin, merge încă foarte bine. De exemplu Londra sau Anglia, unde e plin de hoteluri și totuși acolo se investește prioritar. Dar nici România nu e uitată, doar că nu i-a venit încă rândul la full power. Faptul că se cumpără agențiile de turism din România e un lucru foarte bun pentru că arată că este o piață dinamică. Paralela 45 e un brand extrem de solid, încă din anii 90, înființat de Alin Burcea și este actual președinte. Alin Burcea a fost și primul președinte al Asociației Naționale Agenților de Turism în 1990.

Și nu e prima tranzacție. Anul trecut, după cum știm, tot polonezii de la Virtual, Nasala Grup, au investit în LitoralulRomânesc.ro, o tranzacție publică de 21 milioane de euro. Vola, iarăși, a fost achiziționată 80% de Resource Partners, tot un grup de investitori aflat la a treia emisiune puternică, care a cumpărat Interactive Travel Holding. Și nu uităm tranzacția din 2019, când EuroLines România s-a vândut la Delturistic Group, unul dintre principalii tur operatorii germani, ca să nu mai ne amintim din trecut, nu știu, de Happy Tour, care și ăla a fost preluat de un grup de investitori spanioli, Jet Partners.

Deci, România devine interesantă și e și normal, probabil, că se încheie niște cicluri de business, de viață, după 35 de ani, sigur, de business și vârsta înaintează și e timpul pentru noi etape. Noi ne bucurăm că România intră în zona de interes internațională și constatăm, cu oarecare surprindere, dar iarăși cu un interes pozitiv, faptul că polonezii sunt foarte activi pe piața achizițiilor din România. Am cel puțin trei achiziții recente din trei surse diferite de pe piața poloneză.

Avem o mare durere și din punct de vedere al deficitului de cont curent, la care contribuie, din păcate, și turismul cu vreo 5 miliarde de euro. Adică, într-adevăr, România a cheltuit în 2024, cum spuneai, aproape 10 miliarde de euro. De fapt 8,6, un raport mai precis al Băncii Naționale. Dar asta înseamnă dublu de cât reușim să atragem în România cheltuielile vizitatorilor străini. Ceea ce înseamnă că România, și suntem în pragul de a se forma un nou guvern, o spunem răspicat, ar trebui să aibă două direcții foarte clare.

Unul, să stimuleze păstrarea banilor românilor în țară, evident, și băncile de vacanță au fost un astfel de instrument destul de neglijat și, cumva lăsat pe planul 2, anul acesta a scăzut valoarea de la 1.600-1.800 lei pentru angajații bugetari și cu o întreagă bâlbâială legată de modalitatea de aplicare, ceea ce a făcut să nu vedem până acum vouchere proaspete pe piață din anul 2025, ci doar ce a mai rămas pe cardurile oamenilor din anul trecut. Deci e foarte important să stimulezi investițiile în România și e foarte important să stimulezi consumul turistic în România, pentru că nu poți să-l impui, evident, nu poți să fii obligatoriu și e foarte bine să călătorim și afară să vedem cum se întâmplă lucrurile, dar ajută mult să cheltuim pe vacanțe în România atât industria cât și economia românească, dar și eu cred că sunt foarte multe lucruri care s-au îmbunătățit în România.

Am fost de curând în info trip-uri pe Valea Prahovei, Poiana Brașov, parcă sunt cunoscute, dar sunt multe lucruri noi, în Maramureș, iar acum ne pregătim săptămâna asta să facem un info trip din acesta profesional de 350 de agenți de turiști și jurnaliști pe litoralul românesc, ca să vedem ce s-a întâmplat de anul trecut până anul acesta și să vedem cum e realitatea la firul ierbii. Deci credem că sunt multe lucruri care s-au îmbunătățit în turismul românesc și merită.

A doilea filon extrem de important este aducerea de turiști străini. A existat o inițiativă cu acea mică primă de incoming de 40 de euro pentru turiștii care sunt aduși prin agenții și stau mai mult de 4 nopți în destinație, dar nu a funcționat, sau a funcționat extrem de puțin și extrem de greoi din punct de vedere procedural, birocratic. De abia s-au dat banii pe trimestru 1-2 din 2023. Deci suntem cu mai mult de 2 ani în urmă și oricum nu a existat o continuitate în 2024. Se pare că această măsură s-a pierdut de undeva printre birourile ministerelor.

Pentru 2025 suntem în mai la jumătatea anului aproape și nu vedem încă că avem o schemă de ajutor de minimis pentru aducerea de turiști străini. Deci vrem, vorbim foarte mult, e cam clar ce avem de făcut, dar nu facem. Nu punem mâna pe creion și nu scriem ordine de ministru, legislații, ordonanțe și așteptăm cu energie pozitivă și optimism. Poate de data aceasta un guvern mai hotărât va și pune în aplicare aceste idei. Ca să ajungem la 10% din PIB-ul turismului, e foarte posibil, și la 10 milioane de turiști străini în România – de 3 sau 4 ori mai mult decât avem acum. Cifre foarte mici față de țările din jur”, spune el.