• Piaţa de e-commerce ajunge la 7,7 mld. € pe zona de bunuri/2024, și circa 4 mld. de euro pe zona de servicii.
  • Piaţa ajunge la un total de 11,7 mld. de euro/2024, asta înseamnă 11% din total retail în România.
  • România e pe locul 3 la piața de eCommerce în regiune.
  • Pelivan, ARMO: ruralul aduce o creştere de 5,9%.
  • Pelivan, ARMO: în urban vedem o creştere de 3%.
  • În 2025, estimarea este de +7% pentru piață.
  • Creșterea livrărilor rurale și diversificarea plăților susțin creșterea.

Piața de e-commerce din România atinge valoare de 11,7 miliarde de euro în 2024. Asta înseamnă 11% din totalul retailului din România, iar estimările pentru 2025 arată creșterea de 7%, conform raportului MerchantPro.

Investiţiile în curierat, soluţii de finanţare şi adoptarea inteligenţei artificiale sunt factori-cheie care vor susţine acest avans.

România continuă să fie printre liderii regiunii, cu creșteri de două cifre în sectorul online, în special în zona bunurilor de consum non-critice.

Titlurile zilei

ce urmează pentru imobiliare?
ce se alege de burse?
bvb suspendă restart energy one
Gen Z reduce consumul de vin
Chimcomplex construiește fabrica de poliepoxizi în Oneşti
Banca de Investiţii şi Dezvoltare e lansată oficial

Expansiunea rețelelor de livrare, inclusiv în mediul rural, va contribui la dezvoltarea pieței în continuare.

Cum evoluează piața anul acesta?

E o creștere superioară celei înregistrate la nivel economic și e în același timp aliniată cu evoluția retail-ului total. Această creștere a fost confirmată și de analiza pe care noi am făcut-o pe un eșantion de magazine din portofoliul platformei noastre. Vedem, așadar, o încredere și o preferință a consumatorului român pentru achiziție online, ceea ce este o veste foarte bună și în același timp o foarte bună reziliență și adaptabilitate a pieței de eCommerce din România, care în ciuda dificultăților și a instabilității economice și politice a performat foarte bine. Pentru 2025 iarăși estimăm o creștere de aproximativ 7-8% în zona de achiziție de bunuri online, iar încercând să facem o analiză orientată în zona comercianților au avut de câștigat cei care și-au crescut competitivitatea asta și în contextul concurenței destul de puterice din partea unor jucători din afară României, din UE sau non-UE, au performat foarte bine comercianții care au investit în automatizare în soluții de inteligență artificială, crescându-și astfel productivitatea și performanța de business. Iarăși, s-au plasat în topul preferințelor consumatorilor acei comercianți care au reușit să oferă o experiență de cumpărare superioară pentru client și, nu în ultimul rând, cei care și-au dezvoltat un magazin online performant, practic o platformă de vânzare care să îndeplinească așteptările unui consumator din ce în ce mai educat, din ce în ce mai pretențios și mai matur”, spune Raluca Simion, pentru Aleph Business.

Ce cumpara online românul cel mai mult? Ce s-a schimbat anul acesta fata de anul trecut in comportamentul lui de consum?

Românii în momentul de față cumpără absolut orice online, ceea ce, iarăși, este un lucru foarte, foarte bun. Din perspectiva preferințelor și a schimbărilor de preferințe noi am observat în analiza noastră faptul că segmentul de produse destinate frumuseții, segmentul de beauty și îngrijirii personale a surclasat pentru prima dată fashion-ul care până acum era un segment referat de consumatorul din România pentru achiziții online. De asemenea verticala de farma, produse farmaceutice vândute prin intermediul online-ului iarăși a crescut semnificativ și a surclasat o altă categorie foarte importantă, cea de electronice”, continuă ea.

La ce sa fim atenti atunci cand facem cumparaturi online în contextul atacurilor cibernetice tot mai frecvente?

Aici problema este destul de complexă și pot să mă refer strict din perspectiva eCommerce-ului și practic… al relației dintre un consumator online și pe retailer. În primul rând, consumatorul ar trebui să vadă, să verifice și să înțeleagă cine este comerciantul de la care cumpără. Asta înseamnă să verifice, există niște date de contact pe website-ul de pe care cumpără, sunt afișate pe datele companiei, există un sediu fizic al societății respective. De asemenea, am posibilitatea de a contacta pe cineva, există un număr de telefon, un call center, la cine apelez dacă am o problemă. Toate aceste lucruri trebuie verificate cu atenție în momentul în care decid să fac o achiziție de la un comerciant pe care nu-l cunosc. Apoi, ar trebui să mă uit la nivel de website, în magazinul online, cum arată acel magazin online. Există o atenție la detalii, are un design unitar. Iarăși, limba română, care este folosită pe website-ul respectiv, este o limba română curată, fără greșeli gramaticale. În același timp, ar trebui să verific situația metodelor de plată și a metodelor de livrare pe care comerciantul respectiv le oferă. Am la dispoziție metode de plată sigure, pot să dau ca exemplu, pot să folosesc Apple Pay sau Google Pay pentru a face plata. Iarăși, curierii, sunt niște curieri pe care îi cunosc, pe care i-am mai folosit în trecut. Nu în ultimul rând, ar trebui să verific cu atenție termeni și condiții, politica de livrare și nu în ultimul rând, politica de retur și politica de garanție. Ce se întâmplă dacă produsul nu este conform sau… apar defecțiuni în timp. În calitate de consumator, trebuie să-mi fie ușor să pot rezolva toate aceste aspecte. O altă alternativă ar fi să verific un pic și ce spun alți consumatori despre experiența din respectivul magazin, despre comerciant, să verific review-uri. Există multiple locuri în care pot face lucrul acesta. E un aspect important”, răspunde Raluca Simion.