- Piaţa de e-commerce ajunge la 7,7 mld. € pe zona de bunuri/2024.
- Și circa 4 mld. de euro pe zona de servicii.
- Piaţa ajunge la un total de 11,7 mld. de euro/2024.
- Asta înseamnă 11% din total retail în România.
- România e pe locul 3 la piața de eCommerce în regiune.
- Pelivan, ARMO: ruralul aduce o creştere de 5,9%.
- Pelivan, ARMO: în urban vedem o creştere de 3%.
- În 2025, estimarea este de 10% pentru piață.
- Creșterea livrărilor rurale și diversificarea plăților susțin creșterea.
- Raport MerchantPro: 55% din români cumpără online/2024.
- MerchantPro: Cele mai comandate produse sunt de beauty.
- MerchantPro: Livrarea gratuită influențează major decizia de achiziție.
Piața de e-commerce din România atinge valoare de 11,7 miliarde de euro în 2024. Asta înseamnă 11% din totalul retailului din România. Estimările pentru 2025 arată o creștere de 10%.
Advertisment
Andrei Radu, CEO şi fondator al al GPeC, cea mai mare comunitate a antreprenorilor și specialiștilor în e-commerce, spune că în 2024 piaţa de e-commerce ajunge la 7,7 miliarde de euro pe zona de bunuri şi aproximativ 4 miliarde de euro pe segmentul de servicii. Investiţiile în curierat, soluţii de finanţare şi adoptarea inteligenţei artificiale sunt factori-cheie care susțin acest avans.
Ce spune Andrei Radu, CEO & fondator, GpeC, pentru Aleph Business?
Ce lecții învațăm din performanța pieței de e-commerce de anul trecut, și cum evoluează piața anul acesta?
„Mă bucur foarte mult apropo de cifrele pe care le-ați prezentat. Într-adevăr sunt niște cifre îmbucurătoare și în creștere de la an la an. Cu aproximație am crescut în 2024 cu peste 10% față de 2023 și estimările noastre pentru anul acesta sunt în continuare la fel. Adică tot o creștere de 10% comparativ cu anul trecut. Piața de e-commerce din România este încă o piață în drum spre maturizare. Nu este încă o piață matură așa cum sunt piețele din vestul Europei sau cele occidentale.
Titlurile zilei
Tocmai din punctul ăsta de vedere înseamnă că este o piață permisivă. Este o piață în creștere și tocmai din considerentul ăsta este încă o piață să zicem foarte atractivă pentru investitori străini. Ce învățăm din acest succes este că vor exista din ce în ce mai mulți competitori. Dacă ne uităm în zona de fashion online, majoritatea magazinelor online de la care românii cumpără sunt deja magazine internaționale. Dacă ne uităm în zona de comercianți din afara Europei care au intrat puternic în ultimul an, ultimii maxim 2 ani în România, înseamnă că vom avea o competiție din ce în ce mai mare.
Dar lucrul ăsta nu ar trebui să ne sperie, ci ar trebui să ne facă mai atenți în relația cu clienții existenți și să beneficiem sau să speculăm mai degrabă avantajele pe care noi le avem în România. Faptul că putem să livrăm un produs a doua zi, spre deosebire de platformele chineze în cazul de față, care pot livra în două săptămâni. Cam astea sunt concluziile principale”, spune el.
Ce cumpără online românul cel mai mult? Ce s-a schimbat anul acesta față de anul trecut în comportamentul lui de consum?
„Foarte, foarte faină povestea. Adevărul este că în pandemie creșterile au fost spectaculoase pentru că am fost cumva forțați de împrejurări să facem cumpărături online, chiar dacă poate nu eram obișnuiți cu lucrul ăsta. Dar lucrul ăsta a reprezentat un pas semnificativ în evoluția pieței de e-commerce pentru că mulți dintre cei care au descoperit atunci tranzacționarea online au rămas fideli acestui mod de a face achiziții.
E adevărat, ulterior ne-am întors un pic în mall-uri, adică acele creșteri spectaculoase de peste 30% de la un an la altul în timpul pandemiei au devenit creșteri de 10%. Și, într-adevăr, există o problemă în ceea ce înseamnă inflație și putere de cumpărare, dar românii s-au obișnuit să cumpere aproape orice online. Dacă la începutul comerțului electronic românesc, cei care erau un pic mai “geek” și așa, mai tehnici și își doreau să cumpere IT sau lucruri de genul ăsta, în momentul de față se cumpără orice.
De la zona de food, groceries, fashion, beauty până la motocoase și chestiuni legate de agricultură pe care n-am fi zis sub nicio formă că le va cumpăra cineva din “Văscăuții din Deal”, dar iată că se întâmplă chestiunea asta și vin produsele la el pe moșie, cum s-ar spune. Deci, comportamentul s-a schimbat, dar s-a schimbat în bine, în sensul că suntem din ce în ce mai obișnuiți cu achizițiile online. Facem lucrul ăsta nu neapărat așa for fanciness, ci pentru că pur și simplu ne-a intrat în obișnuință și în normalitate.
Nu mai pare o chestie exotică a cumpăra online. Într-adevăr, suntem mai atenți la cât cheltuim și, din punctul ăsta de vedere, valoarea medie a tranzacției a scăzut un pic, dar numărul de tranzacții pe care-l face în medie un cumpărător online este din ce în ce mai mare și de aici este și creșterea de piață în overall, în ansamblu ei”, adaugă el.
Ce ai cumpărat ultima dată online?
„Ultima dată am cumpărat niște echipamente hardware de IT. Am configurat un desktop și am cumpărat componentele pentru acel calculator”, conchide el.