• Philip Stone susține că AI ar putea crea un bestseller până în 2030, dar nu romane complexe, iar reacțiile arată cât de sensibilă este tema în lumea literară, scrie FT.
  • Autorii se opun folosirii fără permisiune a operelor lor pentru antrenarea AI și consideră că legile actuale nu îi protejează suficient.
  • Experimentele arată că AI produce texte superficiale, iar scriitorii propun etichetarea clară a operelor umane și promovarea creațiilor bazate pe experiențe personale.

Afirmația că inteligența artificială poate produce un bestseller până în 2030 stârnește reacții intense în lumea editorială britanică, conform FT.

Declarația, făcută de Philip Stone de la Nielsen într-o conferință, se interpretează greșit drept o amenințare la adresa scriitorilor de romane. De fapt, Stone se referă la cărți simple, precum volumele de glume sau cărțile de colorat, care se pot vinde bine într-un context comercial limitat.

Tensiunile cresc între autori și AI cu privire la creația literară și protecția drepturilor

Reacțiile exagerate reflectă tensiunile tot mai mari dintre lumea literară și tehnologia AI. Mulți autori sunt revoltați că lucrările lor se folosesc fără consimțământ pentru a antrena modele lingvistice precum ChatGPT. Ei se tem că scrisul generat de mașini înlocuiește creația umană și diminuează valoarea muncii lor.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Romanciera britanică Sarah Hall critică dur lipsa de reglementare și lipsa de protecție reală oferită de noile legi, precum Data Bill. Ea susține că aceste texte legislative reduc literatura la un simplu „set de date” și ignoră caracterul artistic și personal al scrisului. Scriitoarea Naomi Alderman exprimă aceeași frustrare și acuză marile companii tech că acaparează conținut colectiv fără a împărți beneficiile.

Deși copyrightul rămâne teoretic protejat, mulți autori simt că sistemul nu mai reflectă realitatea digitală. În plus, calitatea textului generat de AI este, în opinia lor, slabă și lipsită de profunzime. Atât Alderman, cât și Curtis Sittenfeld experimentează cu scrisul generat de AI, dar constată că rezultatele sunt plate, impersonale și previzibile. AI-ul poate imita structura unei povești, dar nu poate crea personaje vii sau transmite emoții autentice.

Beard și Hall susțin autentificarea umană în fața AI-ului

Totuși, scriitorul Richard Beard admite că AI poate replica genuri mai previzibile, cum ar fi romanele polițiste. El propune ca răspuns scrierea de memorii și opere profund personale, imposibil de reprodus de algoritmi. Beard și Hall susțin ideea unei etichete „HUMAN WRITTEN” pentru a garanta autenticitatea lucrărilor.

În ciuda limitărilor, AI-ul se folosește deja în anumite cărți. De exemplu, romanul japonez Sympathy Tower Tokyo conține secțiuni scrise cu ajutorul ChatGPT. Iar pe Amazon, după moartea recentă a Papei, apar rapid biografii generate prin compilații automate de date.

Unii autori văd în această criză o confirmare a valorii muncii lor: dacă AI-ul se antrenează pe opere literare, înseamnă că scrisul este cu adevărat important. Totuși, majoritatea rămân sceptici că AI poate genera literatură reală.