Doar 47 de salariaţi au plecat din sistemul bancar românesc în ultimul an şi 107 sucursale şi agenţii bancare au fost închise faţă de sfârşitul primului semestru (S1) din 2021, ritmul restructurării în bănci încetinind, după cum reiese din datele BNR.

Comparativ, între S1/2021 şi S1/2020 peste 1.000 de bancheri au ieşit din sistem şi 206 unităţi teritoriale şi-au închis porţile.

În timp ce băncile au făcut profit record de aproape 5 mld. lei în S1/2022, restructurarea sistemului bancar a continuat într-un ritm foarte lent, după ce accelerase în 2020 şi 2021 în contextul pandemiei de COVID-19, băncile de pe piaţa românească ajungând să aibă la final de S1/2022 un număr de 51.847 de angajaţi şi 3.643 de sucursale.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Faţă de situaţia de la final de 2021 se observă că în S1/2022 doar 12 sucursale s-au închis, în timp ce numărul de salariaţi din bănci este chiar mai mare cu 208.

Pe parcursul întregului an 2021, un număr de 180 de sucursale au fost închise şi 1.011 salariaţi au ieşit din sistem.

În raport cu 2008 vedem că peste sfert dintre bancheri au plecat din bănci şi peste 44% dintre sucursale s-au închis.

Dincolo de impactul pandemiei de COVID-19, care a mutat în 2020 şi în 2021 în mediul online mare parte din activitatea bancară şi nu numai, în ultimii ani ajustarea reţelei teritoriale a băncilor a venit şi în urma tăierii costurilor, dar şi pe fondul consolidării sistemului bancar, în urma fuziunilor şi achiziţiilor, precum şi în urma tranzacţiilor cu portofolii. Numărul băncilor de pe piaţa românească a coborât la 34.

Modelul de business bazat pe tehnologie, pe digitalizare, a devenit pariul multor comercianţi în ultimii ani, iar băncile, la fel ca supermarketurile, pun practic clienţii la treabă să-şi acceseze singuri produsele dorite, să le obţină singuri şi să le plătească/ramburseze singuri, reducându-se numărul angajaţilor din front-office, al „casierilor“ clasici. În contextul pandemiei de COVID-19 retailerii şi bancherii au început să mizeze mai mult pe revoluţia digitală. Astfel, dacă la nivelul supermarketurilor vorbim de case de de marcat cu self check-out, fiind redus numărul de casieri, sau vorbim de platforme de comerţ online, în banking vedem tot mai multe produse care pot fi accesate online, fără deplasarea la bancă.