- 93% dintre retaileri văd incertitudinea ca principala provocare.
- Inflația afectează marja de profit și complică procesul de planificare.
- Companiile din retail își mută atenția către inovație și eficiență.
- 70% pun accent pe dezvoltarea de produse și servicii inovatoare.
- 70% pun accent pe optimizarea costurilor și eficiența operațională.
- Zitec vine cu Retail Innovation Pulse.
- Retail Innovation Pulse este un playbook dedicat provocărilor din retail.
- Playbook-ul analizează strategii digitale care sporesc competitivitatea.
93% dintre retailerii implicați într-un sondaj Zitec resimt incertitudinea economică drept una dintre cele mai mari provocări ale anului. Inflația, creșterea costurilor operaționale și politicile fiscale imprevizibile afectează marjele de profit și complică procesul de planificare.
Advertisment
În acest context, companiile din retail își mută atenția către inovație și eficiență. 70% dintre respondenți prioritizează dezvoltarea de produse și servicii inovatoare, iar tot atâția pun accent pe optimizarea costurilor și eficiența operațională.
Zitec, lider în soluții de transformare digitală, vine cu Retail Innovation Pulse, un playbook dedicat provocărilor din industria de retail, care explorează strategii digitale ce pot spori competitivitatea. Într-un mediu comercial caracterizat prin schimbări rapide, retailerii care adoptă strategii agile, testează inițiative prin MVP-uri și implementează arhitecturi moderne au un avantaj clar în fața unui consumator digital tot mai exigent și conectat.
Titlurile zilei
Ce spune Iulia Rotaru, Retail Solutions Marketing Specialist, pentru Aleph Business?
Cum îi afectează incertitudinea economică pe retaileri? Ce vor de la guvernare în acest sens?
„Într-adevăr, travesăm o perioadă în care retailerii resimt o presiune economică semnificativă, fiind nevoiți să jongleze atent cu bugete și să caute constant minimizarea costurilor operaționale. Vedem clar asta și în comportamentul consumatorilor, care analizează tot mai atent valoarea pe care o primesc pentru banii cheltuiți, iar asta se traduce de sigur într-o presiune pe volumele de vânzări. Și pe lângă asta, clienții sunt tot mai informați despre ce poate oferi tehnologia și au așteptări tot mai mari de la experiența de cumpărare, fie online, fie din magazin. Și aceste așteptări împing și ele limitele practicilor de retail, provocarea de a inova constant și chiar în aceste condiții economice dificile. Ce ne dorim de la autorități este, de fapt, simplu și cred că e valabil pentru tot metodul de afaceri, stabilitate macroeconomică, predictibilitate fiscală și un dialog real și onest. Ne dorim ca Guvernul să înțeleagă provocările reale înainte de a lua decizii care impactează activitatea”, spune ea.
Cum pot retailerii să-și construiască o strategie digitală sustenabilă într-un context economic incert, în care presiunea pe marje și bugete este tot mai mare?
„Răspunsul nu stă doar în reducerea costurilor, ci mai degrabă în investiția inteligentă în tehnologie și prin creionarea unei strategii digitale axată pe eficiență, pe valoare reală oferită clientului și în același timp adaptabilitate și scalabilitate. Fundația unei astfel de strategii este fără îndoială o infrastructură tehnologică scalabilă și integrată, o platformă care poate susține optimizarea proceselor, colectarea de informații valoroase despre ecologia de consum, dar chiar este și suficient de flexibilă pentru a integra rapid noi tehnologii, precum AI, servicii de click-and-collect, money-operator și așa mai departe. Iar odată construită, această infrastructură trebuie și administrată eficient, securizată și menținută la o performanță maximă. Pe această fundație solidă pot construi mai departe o experiență omnichannel autentică, consumatorul de azi nu mai separă online-ul de offline, el așteaptă fluiditate, coerență în procesul de cumpărare, iar retailerii trebuie să integreze toate punctele de interacțiune ale clientului, magazine online, magazine fizice, aplicații mobile, cu sistemele lor core de business, precum ERP-ul, CRM-ul, inventory management-ul, dar și cu procesatorii de plăți și furnizori de logistică, totul într-un sistem unificat care gestionează toate aceste date și operațiuni în timp real.
Iar acest lucru le permite să aibă o imagine completă asupra istoricului de cumpărare, a preferințelor clienților și pot oferi acea experiență consecventă și personalizată, indiferent de canal. Iar aici voiam să continu cu puterea datelor generate de această infrastructură integrată și, bineînțeles, capacitatea retailerilor de a le centraliza, structura și analiza pentru a debloca aceste oportunități de eficientizare și creștere. Iar ce este foarte important este și modul în care se implementează astfel de soluții digitale pentru o abordare de tip MVP, care acoperă funcționalități esențiale și permite continuarea optimizărilor într-o etapă ulterioară. Noi la ZITEC recomandăm această abordare clienților noștri ca o metodă eficientă de a testa un produs care să ofere rezultate tangible în doar câteva luni și care îmi permite în același timp o gestionare mai bună a investiției și o direcție clară asupra ceea ce este scalabil și valors”, adaugă ea.
Ce tip de arhitecturi tehnologice moderne recomandați companiilor de retail pentru a deveni mai agile și reziliente în fața volatilității pieței? Puteți oferi un exemplu concret din playbook?
„Alegerea platformei de e-commerce potrivite implică analiza multor factori, însă punctul de plecare esențial trebuie să fie întotdeauna nevoia specifică de business. În primul rând, arhitecturile cloud native, ele oferă acea scalabilitate automată, absolut esențială pentru a gestiona fluctuații uriașe de trafic, cum vedem în cazul Black Friday, fără a risca blocaje și fără a supradimensiona inutil infrastructura în restul anului. De asemenea, asigură și o funcționare neîntreruptă, minimizează riscul de downtime și aduc și agilitate, permițând comercianților să implementeze rapid noi inițiative digitale.
De exemplu, unul dintre cei mai mari retaileri de electronice din România, confruntat cu provocările perioadelor care generează un volum mare de trafic și utilizatorii concurenți pe site și comenzi pe secundă, a decis să construiască, folosind Microsoft Azure, o soluție digitală dedicată, extrem de scalabilă și utilizată exclusiv pentru astfel de evenimente sau campanii cu trafic ridicat. Ulterior, au înregistrat o reducere a costurilor asociate cu 80% și, cel mai important, au avut zero downtime.
Bineînțeles, adoptarea acestor arhitecturi moderne implică, de cele mai multe ori, un proces de replatforming, dar acesta nu trebuie privit doar ca un proiect tehnic, ci ca o inițiativă strategică. Un replatforming reușit începe cu evaluarea atentă a nevoilor de business, atât cele actuale, cât și cele viitoare și a fluxurilor operaționale. Trebuie să fie gândit, în primul rând, pentru a îmbunătăți experiența clientului, făcând-o cât mai integrată și rapidă. Scalabilitatea și flexibilitatea sunt, de asemenea, non-negociabile. Soluția aleasă trebuie să poată susține creșterea business-ului și să permită personalizări conform dinamicii pieței. Sublinia aici importanța alegerii partenerului tehnologic potrivit în parteneri cu experiență nu doar implementează soluția, ci aduce și consultanță strategică, înțelege specificul de retail și ajută la adaptarea platformei la nevoile unice ale brand-ului”, conchide ea.