• BRIDGE-to-INFORMATION: 918.000 de companii sunt active în România, dintre care 860.000 sunt microîntreprinderi, dar doar o treime sunt cu adevărat reziliente.
  • BRIDGE-to-INFORMATION: Companiile mici și micro performează mai bine decât cele mari în domenii precum informații și comunicații.
  • BRIDGE-to-INFORMATION: Învățământul și serviciile software educaționale sunt printre cele mai dinamice segmente din economie în 2024.

Liviu Sav, cofondator, BRIDGE-to-INFORMATION: „Nu poți face business profitabil fără date. Iar dacă pierzi săptămâni căutându-le, nu mai ai timp să acționezi.”

Accesul la date financiare clare, structurate și transparente este o condiție esențială pentru luarea unor decizii corecte în afaceri, susține Liviu Sav, cofondator al BRIDGE-to-INFORMATION și Smart Reports. În cadrul conferinței ZF: Cele mai dinamice companii din România, el atrage atenția asupra modului în care lipsa de coerență a datelor publice și fragmentarea surselor afectează capacitatea antreprenorilor de a înțelege piața și de a lua decizii în timp util.

„Datele sunt importante din mai multe motive. Nu ai cum să faci business profitabil fără să fii informat. Dar, pe de altă parte, dacă stai și pierzi zile sau săptămâni căutând date, nu mai ai timp să faci business. Datele publice ar trebui să fie primul punct de plecare – dar, din păcate, sunt fragmentate, netransparente, neunitare. Asta face extrem de dificilă înțelegerea lor.”

România are un avantaj competitiv ignorat: accesul public la datele companiilor

Liviu Sav subliniază că România oferă un acces la date financiare al companiilor cum puține țări europene permit. „Este un atu fantastic, o adevărată mană cerească – dar o folosim mult prea puțin”, spune Sav. Informațiile sunt dispersate între instituții precum INS, RECOM, BNR și alte surse, însă nu sunt corelate și contextualizate.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Peisajul companiilor din România: 918.000 firme, dar doar o parte sunt cu adevărat reziliente

Microîntreprinderile domină numeric, dar nu și calitativ

  • În România există 918.000 de companii înregistrate, dintre care 860.000 sunt microîntreprinderi, inclusiv firme cu cifră de afaceri zero.
  • În ultimii șapte ani, la nivel național, cifra de afaceri a crescut cu 78%, profitul s-a dublat, însă numărul de angajați crește foarte lent – chiar în ușoară scădere în 2024 (−3% față de 2023).
  • Companiile micro, deși importante agregat în economie, sunt vulnerabile individual. Doar 30% dintre ele au înregistrat în ultimii doi ani o creștere simultană a cifrei de afaceri și a profitului. În schimb, în rândul companiilor mari, acest procent este de 50%.

Tendințe sectoriale: unde cresc companiile și unde scad

Potrivit datelor analizate de Liviu Sav, cinci sectoare se confruntă cu scăderi ale cifrei de afaceri:

  • Transport și depozitare
  • Industria prelucrătoare
  • Industria extractivă
  • Agricultură
  • Producția de energie

Cu excepția transporturilor, unde companiile mici și micro au ușoare creșteri, celelalte domenii înregistrează descreșteri aproape generale.

Industrii cu evoluții mixte sau pozitive

  • Informații și comunicații: companiile mari și mijlocii au avut creșteri modeste (11% și 3%), dar companiile mici și micro au crescut mai rapid (11% și 17%).
  • Sănătatea și tranzacțiile imobiliare au avut evoluții stabile, fără discrepanțe semnificative între dimensiunile firmelor.
  • În hoteluri, construcții și învățământ, creșterile au fost mai puternice în rândul companiilor mijlocii și mari.

Sectorul IT și învățământul – între stagnare și creștere accelerată

IT: Serviciile software cresc mai lent, pierderi de angajați și profit

  • În zona IT, mai exact serviciile de tehnologie a informației, dinamica s-a schimbat semnificativ între 2022 și 2024:
    • Creștere de 5 miliarde lei în cifra de afaceri la companiile mijlocii și mari
    • Scădere de 100 milioane lei în profit
    • Pierderea a 3.000 de angajați
  • În 2024, companiile mari din IT au avut o reducere a ritmului de creștere, în timp ce companiile mici și micro au menținut un avans mai susținut (13%).

Învățământul: liderul absolut al creșterii în 2023 și 2024

  • Învățământul este domeniul cu cele mai mari creșteri atât în 2023, cât și în 2024, indiferent de dimensiunea companiilor.
  • Activitățile de dezvoltare software pentru educație par să fie în expansiune și reflectă o schimbare în preferințele consumatorilor și politicile publice.