• În 2027, 57% dintre echipele de IT vor avea mai multe responsabilități în gestionarea proceselor de afaceri, în timp ce rolul lor în furnizarea și administrarea sistemelor informatice va scădea considerabil.
  • Transformarea digitală a organizațiilor devine din ce în ce mai legată de avansul inteligenței artificiale (AI), iar pentru integrarea sustenabilă și profitabilă a AI, Horváth propune un cadru structurat în cinci pași esențiali.
  • În contextul reducerii bugetelor și al presiunii de a eficientiza costurile, IT-ul trebuie să se reinventeze pentru a susține nevoile de inovație ale businessului, inclusiv prin valorificarea inteligenței artificiale.

Importanța departamentelor IT în cadrul companiilor va crește semnificativ în următorii trei ani, în special în generarea de valoare și în gestionarea proceselor de business, conform studiului anual „IT Management Study 2024”, realizat de Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.

Care este evoluția rolului IT din suport tehnic în partener strategic?

Principala concluzie a studiului este aceea că tendința de transformare a departamentelor IT din simple unități de suport în parteneri strategici ai afacerii, care creează valoare pentru companie, este în continuă accelerare.

Dacă, în prezent, echipele de IT-ul au un rol activ în managementul proceselor de business în 42% dintre companii, acest procent va crește la 57% până în 2027.

Titlurile zilei

OMV Petrom și Romgaz încep forajul la Neptun Deep
Guvernul „uită“ de schema de ajutor de stat de 200 mil. €
Verdino lansează o nouă categorie de produse destinată flexitarienilor
C.E. iniţiază procedura de „suspendare a plăţilor” pentru România
One United acordă dividende de aproape 40 mil. lei către acţionari
LA REMOTE ÎNAINTE, LA BIROU ÎNAPOI?

Care sunt schimbările de percepție asupra IT-ului în cadrul organizațiilor?

Astăzi, IT-ul este considerat partener de business de 18% dintre organizații, respectiv „enabler” (facilitator în atingerea obiectivelor) și consultant de business în 24% dintre cazuri, dar în următorii trei ani se estimează că va deveni o unitate de inovare, generatoare de valoare adăugată, în 29% dintre companii.

În același interval, numărul celor care văd în IT doar un furnizor de servicii low cost (20% în prezent) este estimat să scadă la 8%.

Cum arată implicarea IT-ului în dezvoltarea de produse și scăderea rolului operațional?

Rolul IT-ului în crearea de noi produse și servicii va crește semnificativ: (1) va fi implicat în consilierea pentru dezvoltarea de produse noi (+12% și ajunge la 40%) și (2) va contribui la dezvoltarea de produse comercializabile (+13% și ajunge 36%).

În paralel, rolul IT-ului în furnizarea și administrarea sistemelor IT va scădea considerabil, de la 49% în prezent la doar 24% în următorii trei ani.

Care sunt provocările legate de buget și investițiile în inovație?

Această expansiune a responsabilităților IT are loc într-un context dificil: 83% dintre companii sunt nevoite să implementeze măsuri de reducere a costurilor, iar 70% dintre ele estimează o creștere modestă a bugetelor IT, între 1,6% și 3,4% pe an.

În același timp, cheltuielile pentru pentru inovație, inclusiv inteligență artificială (+10%), sunt în creștere.

Inteligența artificială este o oportunitate și provocare în transformarea digitală

Rolul în continuă schimbare al IT-ului evidențiază natura duală a inteligenței artificiale, atât ca un avantaj, cât și ca o provocare, în cadrul proceselor de transformare digitală.

Deși AI oferă eficiență și inovație, integrarea sa necesită o planificare strategică. Planul în cinci pași al Horváth oferă un cadru pentru o transformare sustenabilă și profitabilă a AI:

1. Analiza beneficiilor potențiale

Pentru a iniția o transformare solidă a AI, este esențial să se înțeleagă beneficiile potențiale. O identificare și analiză aprofundată a câștigurilor comparativ cu situația actuală creează baza pentru toate etapele ulterioare. Conform cercetărilor Horváth, doar un sfert dintre companii realizează o astfel de analiză până în prezent, iar încă 50% plănuiau să o finalizeze în 2024.

2. Alinierea strategică

Pe baza analizei potențiale, se dezvoltă o strategie care trebuie să includă obiective specifice, un model operațional adecvat, un cadru de guvernanță bine definit, un portofoliu de cazuri de utilizare, gestionarea riscurilor, programe de formare a angajaților și un plan de comunicare eficient.

3. Alegerea abordării corecte de implementare

Există trei abordări principale pentru implementarea AI, fiecare cu un nivel diferit de potențial transformator și maturitate necesară: (1) Abordarea AI prioritizată – se concentrează doar pe cazurile cu prioritate maximă, în special într-un mediu cu o pregătire limitată pentru AI; (2) Abordarea AI focalizată – se axează pe scenarii de aplicare în funcții sau procese end-to-end cu cel mai mare potențial; și (3) Abordarea AI scalată – consideră întregul context organizațional, ce extinde AI în toate funcțiile și procesele end-to-end.

4. Implementare graduală și controlată

Implementarea se realizează în etape controlate, pentru a minimiza riscurile și pentru a permite ajustări rapide. Se efectuează mai întâi niște prototipuri de validare (proofs of concept), urmate de o derulare treptată, cu monitorizare constantă și optimizări continue. Pe tot parcursul procesului, este esențială o comunicare transparentă prin canalele interne pentru a menține angajamentul echipei și pentru a măsura impactul asupra companiei.

5. Dezvoltarea competențelor angajaților

Succesul unei transformări bazate pe AI depinde, în mare măsură, de acceptarea și competențele angajaților. Elementele cheie includ: (1) Cultivarea unei culturi organizaționale care susține schimbarea; (2) Creșterea gradului de conștientizare și motivare a angajaților; (3) Dezvoltarea și extinderea competențelor relevante pentru AI; și (4) Crearea de structuri și procese de suport pentru adoptarea AI.

Ce spune László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România?

„Departamentele de IT se confruntă cu provocarea de a face mai mult cu mai puține resurse, asumându-și în același timp un rol strategic în companie. Pentru a face față bugetelor din ce în ce mai restrânse și pentru a contribui decisiv la crearea de valoare în companie, IT-ul trebuie să se optimizeze, să continue automatizarea și să valorifice mai bine potențialul inteligenței artificiale. În caz contrar, nu va putea susține în mod adecvat inovațiile necesare în business. Prin urmare, IT-ul trebuie regândit radical: ce contribuie la crearea de valoare, cum poate fi producția mai eficientă din punct de vedere al costurilor și ce poate fi eliminat”, spune el.