- ANPC: Adaosul comercial aplicat produselor trebuie afișat la raft.
- Adaosul comercial trebuie afișat lângă prețul produsului.
- ANPC vrea să asigure transparența prețurilor.
- După anunțul făcut, ANPC retrage temporar ordinul.
ANPC vine cu un ordin care obligă firmele să informeze consumatorii despre adaosul comercial aplicat produselor. Această informație trebuie afișată lângă preț, cu aceleași caractere de font, culoare și mărime.
Advertisment
Scopul? Să asigure transparența prețurilor și de a proteja consumatorii. După anunțul făcut, ANPC retrage temporar ordinul, pentru „îndreptarea erorilor materiale” și spune că va apărea unul nou.
Ce spune Ioana Arsenie, strateg financiar, pentru Aleph Business?
Cum impactează comercianții o astfel de decizie și care e scopul concret al unei astfel de reglementări?
„Da, și noi am vorbit cu câțiva clienti să luăm pulsul la cald și pot să spun că este un efort administrativ. Să faci lucrul acesta pentru fiecare produs, măsura exista cândva, dar afișai un range, adică spuneai că ai un adaos între 50 și 500%, un lucru total irrelevant. Însă acum modul în care se solicită a fi făcute lucrurile este ușor agresiv.
Titlurile zilei
Este o imixiune în politica comercială a companiilor în strategia lor, în modul în care își negociază prețurile de aprovizionare cu furnizorii practic, va fi destul de vizibil pentru concurență, de exemplu, la ce model de business are concurentul, la ce preț se aprovizionează și cum negociază cu furnizorii săi. Un lucru care este total incorrect pentru o piață liberă. În același timp, pentru consumator, nu știu cât de reală este această cifră și de relevantă”, spune Arsenie.
„În momentul în care văd un adaos comercial de 50% sau de 100%, până la urmă eu judec care este prețul final. În funcție de acesta iau o decizie și modul în care, eu știu, retailerul afișează sau comerciantul afișează, calculează acest preț, cu referință la prețul de bază al producătorului, iarăși cu o noțiune destul de relativă și cu prinderea unor costuri, sau nu, în acest adaos, toate aceste elemente duc la o neclaritate, la o ușoară imprecizie în modul de calcul, deci cumva rezultatele vor arăta niște discrepanțe și vor duce la niște discuții inutile, zic eu, în zona asta comercială”, adaugă ea.
Care este impactul asupra clienților?
„Ei asta spun. Practic, facem un efort administrativ uriaș să actualizăm lucrurile. Ce facem dacă mă aprovizionez din China versus din Europa? Adică prețul de bază al producătorului poate fi mic și pot să zic am un adaos mare, dar eu am alte riscuri când mă aprovizionez din China, am alte costuri de transport, alte costuri logistice, deci până la urmă, ce-mi arată adaosul pe care eu îl spun clientului meu? Îmi arată că e un profil real pentru mine? Nu chiar”, spune ea.
Ce vor face companiile care deruleaza reduceri, de exemplu?
„Este un alt aspect. Ce facem cu campaniile, ce facem cu acele momente în care venim în piață cu oferte speciale, deci sunt lucruri care nu sunt reglementate la momentul acesta și nu știu dacă ANPC are viziunea asupra acestui proces economic, cât mai degrabă vine în sprijinul, să zicem, a consumatorului. Deci, din punct de vedere al companiilor, lucrurile trebuie mult clarificate dacă se va merge la acest nivel de reglementare”, spune Arsenie.