• Majoritatea antreprenorilor români au vârste cuprinse între 25 și 44 de ani.
  • Aproape 70% dintre antreprenorii români își desfășoară activitatea în mediul urban.
  • Circa 80% dintre antreprenorii români au așteptări pozitive pentru viitorul afacerilor lor.

Antreprenorii din România sunt rezilienți, dornici de creștere și inovație, dar au nevoie de mai multe resurse financiare. Ei recunosc că mai au nevoie și de mentorat și suport tehnologic pentru a-și atinge potențialul maxim, conform unui studiu realizat de Impact Hub Bucharest, Startarium și Datable, cu sprijinul ING Bank România. Tinerii din grupa 25-34 de ani sunt dornici să înceapă afaceri, ceea ce indică o creștere a interesului pentru antreprenoriat în rândul acestora.

Ultimii 30 de ani au adus schimbări importante în profilul antreprenorului român și în răspândirea geografică a economiei antreprenoriale din țara noastră, dar în continuare zona urbană este cu câțiva pași înaintea celei rurale.

În ultimele trei decenii, România înregistrează o creștere majoră a numărului de businessuri private, iar față de 2009 avem cu 58% mai multe entități economice.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Care este mediul de activitate al participanților la studiu?

Majoritatea companiilor participante la studiu (69,70%) operează într-un singur domeniu de activitate, ceea ce sugerează o tendință de specializare. Cele mai frecvente domenii sunt industriile creative (14,26% în urban și 1,65% în rural), educația (12,81% urban și 1,45% rural), serviciile (13,22% urban și 1,45% rural) și tehnologia (10,12% urban și 1,65% rural). În sectorul e-commerce, aproape 20% dintre firmele din mediul rural (0,81%) subliniază importanța telecomunicațiilor, care permit operarea în zone cu costuri mai mici.

Companiile pun accent pe indicatori esențiali, precum veniturile, numărul de clienți noi, marja de profit și fluxul de numerar. Indicatorii sunt adaptați în funcție de necesități. Companiile identifică networkingul (20,20%) și sprijinul familiei ca resurse utile pentru succesul afacerilor.

Interesul pentru sustenabilitate și digitalizare

Aproape jumătate dintre respondenți sunt moderat familiarizați cu conceptele de sustenabilitate. 73,31% dintre companii nu monitorizează emisiile de carbon. În ceea ce privește digitalizarea, 50,82% dintre companii integrează mult sau foarte mult tehnologia și sunt interesate de instrumentele AI (23,55%) și cloud computing (20,16%).

Cele mai importante investiții au fost în desfășurarea activităților curente (25,3%) și promovarea afacerii (23,03%). Prioritățile pe termen mediu includ găsirea de clienți și atragerea de investiții, esențiale pentru creșterea afacerilor.

Nevoile pentru dezvoltarea afacerilor

Accesul limitat la clienți și finanțare, competiția puternică și lipsa scalabilității sunt cele mai mari obstacole. Mentoratul este identificat ca principală nevoie, dar accesul la mentori este dificil de obținut. Antreprenorii au participat activ la evenimente de business. Majoritatea percep experiența ca una valoroasă pentru networking și acumularea de cunoștințe.

Aproape un sfert dintre antreprenori (23,83%) nu au avut niciodată un mentor, în timp ce 11,74% dintre ei au fost, la rândul lor, mentori pentru alți antreprenori. Tendința de reciprocitate în comunitatea de afaceri reflectă o dorință de a oferi sprijin înapoi comunității. Un procent semnificativ și-ar dori un mentor, dar nu știu unde să-l găsească, ceea ce indică un decalaj între necesitatea de mentorat și accesibilitatea acestuia.

Circa 78,48% dintre respondenți au participat la cel puțin un eveniment de business în ultimul an, iar 27,88% dintre aceștia au fost prezenți la peste cinci evenimente. Workshopurile și trainingurile pentru antreprenori sunt cele mai frecventate tipuri de evenimente, urmate de competițiile pentru antreprenori și hackathonuri, care aduc participanților o experiență practică și contacte valoroase. Prezența activă sugerează că antreprenorii din România sunt dornici de a învăța, de a se dezvolta și de a-și extinde rețeaua profesională.

Cum arată harta antreprenoriatului românesc?

Antreprenoriatul se dezvoltă tot mai mult și în zonele rurale din România. Dacă în anii ’90 doar câteva procente din afaceri erau localizate în mediul rural, astăzi procentul ajunge la 32%. Zonele urbane rămân predominant economice. 68% dintre afaceri sunt desfășurate în orașe și municipii, dintre care aproape 19% doar în București.

România ar putea intra în top 10 economii în UE următorii 10 ani.