Sondaj Libris: Când, unde, cât și de ce citim? Face lectura parte din rutina de Self-Care?

30,6% dintre respondenți alocă săptămânal lecturii între 3 si 5 ore, 15,3% între 5 si 7 ore, iar 20,8% dedică cititului mai mult de 7 ore în fiecare săptămână, conform sondajului Libiris.

O treime din respondenți citesc sub 3 ore pe săptămână.  89.6% preferă cărțile tipărite, iar 87% aleg să cumpere din librării online.

Ce buget alocă pentru achziționarea cărților?

17% alocă sub 50 lei, 41% alocă între 50-100 lei lunar, 20% între 100-150 lei, iar 10.5% între 150-200 lei.

Un buget lunar peste 200 lei este alocat de 11.5% dintre participanții la sondaj.

Dacă vorbim de cât de des cumpără cărți, procente aproape egale indică „cel puțin o data pe lună” (41.5%) și „o dată la 2-3 luni” (42.8). Restul cumpără mai rar sau împrumută.

La sondaj au participat 1695 de persoane. Vârste cuprinse între 18 și 65 +. Peste jumătate au între 31 și 50 de ani. 83% locuiesc în mediul urban, iar 75% dintre participanți sunt femei.

„În fiecare an, pe 23 aprilie, în România este marcată atât „Ziua Bibliotecarului”, cât și „Ziua Internațională a Cărții și Drepturilor de Autor”, tocmai pentru a promova cititul, cultura și protejarea proprietății intelectuale. Printre inițiativele pe care le derulăm la Libris anul acesta este un demers de a face publicul să conștientizeze și să se raporteze la lectură ca la o activitate de îngrijire a propriei persoane. În acest context ne-am propus și să identificam obiceiurile legate de lectură ale publicului care citește, ce, cum și când citesc și ce resurse financiare și de timp alocă cititului. Rezultatele sondajului ne arată că lectura este percepută de către cititori în egală măsură ca metodă de relaxare și ca sursă de informare și educare – majoritatea respondenților, peste 90%, sunt de acord și că lectura face parte din rutină pentru o stare de bine”, spune Laura Teposu, CEO Libris.ro.

Pe ce criterii alegem cărțile?

Aproape 90% dintre respondenți aleg cărțile tipărite. Restul preferă să citească pe un dispozitiv electronic sau să asculte audiobook-uri.

Starea emoțională influențează cel mai mult alegerea lecturilor, 82% din respondenți. 47% aleg în funcție de evenimentele din viața personală. 38% în funcție de obiectivele profesionale.

55% spun că aleg pe baza recomandărilor. 49% răsfoiesc cărțile înainte de a le cumpăra. 48% aleg cărți ce aparțin autorilor pe care deja îi cunosc. 45% aleg cărți cu recenzii pozitive.

95,7% prefer să citească în limba română și 41,8% în limba engleză. Doar 4,3% aleg să citească în altă limbă.

Coreeana, turca, finlandeza, albaneza sau rusa sunt câteva din limbile alese.

Principalele motive pentru care alegem să citim

Relaxarea este motivul principal (83%), urmat de informare și educație (80%).  

59% citesc pentru îmbunătățirea stării emoționale, 50% pentru îmbunătățirea vocabularului și 43% pentru creșterea empatiei și a înțelegerii sociale.

O treime dintre respondenți citesc doar seara înainte de culcare, iar 15% doar în weekend-uri sau dimineața. 43% citesc oricând în timpul zilei dacă au un moment liber.

#Lectura, rutina mea de Self-Care

Libris a demarat o campanie prin care își propune să sublinieze rolul pe care cărțile îl ocupă în viața cititorilor. Se dorește încurajarea publicului de a integra lectura în activitățile zilnice.

Pentru 20% cititul este principala activitate ca grijă de sine. 60% spun că este una dintre activitățile nelipsite din rutina de self-care. Pentru 19% lectura nu face parte din ritualul de self-care.

78% consideră că lectura este importantă și includ activ cititul în obiceiurile zilnice, potrivit studiului.

25% nu renunță atunci cand nu le place o carte și o citesc până la capăt, 16% o abandonează după primele pagini, iar 59% renunță pentru moment, dar își propun să revină asupra ei.

 87% aleg librăriile online atunci când vor să cumpere cărți, iar 66% aleg librăriile fizice. 36% merg la anticariate. 19% aleg editurile și 14% merg la hipermarketuri.

1 din 4 cititori apelează la biblioteci si prieteni pentru imprumuturi, iar 1 din 5 consumă carte și în format audio.

Exit mobile version