• Conform unui studiu realizat de Revolut, 53% dintre români cumpără cadourile de sărbători din economiile proprii, iar doar 5% intenționează să împrumute bani din altă parte.
  • Tinerii (18-24 de ani) economisesc sume mici, în timp ce bărbații economisesc mai mult decât femeile, iar cei din generația Gen X sunt cei mai predispuși să se împrumute pentru cadouri.
  • Românii preferă îmbrăcămintea, electronicele și produsele de lux (41%), dar și banii (26%), iar vacanțele și experiențele (71%) sunt cele mai dorite cadouri de Crăciun.

Ecourile celui mai mare eveniment comercial al finalului de an – Black Friday – s-au stins și românii se pregătesc intens de sărbătorile de iarnă, în condițiile în care doi din cinci români (44%) spun că alocă bugete mai mici anul acesta pentru cumpărăturile de sezon pentru că inflația le afectează finanțele personale și ale familiei, scrie Revolut într-un studiu realizat împreună cu firma de cercetare Dynata.

Cu ce plătesc românii, anul acesta, cadourile de Crăciun?

Cum ultimii ani sunt marcați de multe evenimente imprevizibile și unii dintre concetățenii noștri încep să fie mai atenți cu banii lor, majoritatea românilor apelează la economii pentru a-și pregăti bugetele necesare cadourilor de Crăciun (53%), arată studiul Revolut și Dynata.

Atât bărbații, cât și femeile dau aceleași răspunsuri în proporții similare (53% vs 52%), în legătură cu intențiile legate de bugetele pentru darurile de sărbători.

Titlurile zilei

ÎN CE INVESTEȘTI AZI?
CE RATING THE FITCH DATORIEI SUVERANE?
ALTEX CUMPĂRĂ BRICO DÉPÔT ROMÂNIA
INVESTITORII SIMT CĂ PIAȚA BULL CONTINUĂ ȘI ÎN 2025
VREA ROMÂNIA COALIȚIA LA GUVERN?
BITCOIN AJUNGE LA 108.300 $, NOU ATH

Doar 32% dintre respondenți la studiul Revolut spun că se folosesc exclusiv de fondurile deținute în cont pentru a achiziționa cadourile de sărbători, fără să fie nevoie să economisească sau să se împrumute. Aceeași cercetare ne arată că cei care iau în calcul un împrumut pentru darurile din tolba Moșului reprezintă doar 5% dintre respondenți.

În același timp, studiul scoate la iveală faptul că un procent important de respondenți (11%) se decid în ultimul moment de unde vor lua bugetul pentru cadourile de Crăciun.

Care sunt diferențele după vârstă în privința surselor de finanțare?

Există, totuși, unele diferențe notabile după vârstă în privința surselor de finanțare a cadourilor de Crăciun. Cei mai tineri (18-24 de ani) aleg să strângă bani (65%), cei din segmentele de vârstă medie (35-54 de ani) contează mai degrabă pe lichiditățile de care dispun (33%), în timp ce românii din categoria 45-54 de ani au cea mai ridicată rată de răspuns în favoarea împrumuturi (6%).

Câți bani pun deoparte și cât împrumută românii pentru cadourile de Crăciun?

Dacă ne uităm la românii care au deja un plan financiar pentru cadourile de sărbători, studiul ne arată cei mai mulți (22%) s-au orientat spre un buget economisit de 500 de lei, 12% între 750-1.000 de lei, iar 10% între 500-750 de lei. Găsim, totuși, și 9% dintre respondenți care economisesc în acest scop chiar peste 1.000 de lei. În privința împrumuturilor, 2% spun că vor împrumuta până la 1.000 de lei, iar alți 2% între 500-1.000 de lei.

Generațiile se poziționează diferențiat și față de nivelul bugetelor economisite sau împrumutate. Generația Z preferă să economisească sume mai mici, de până în 500 de lei (36%), milenialii pun deoparte bugete mai consistente, de peste 1.000 de lei (11%), Gen X are cel mai mare procent de respondenți care se împrumută până la 1.000 de lei (5%).

Diferențe apar și între cele două sexe – bărbații pun deoparte sume mai mari decât femeile (27% dintre respondenții bărbați economisesc peste 750 de lei, în timp ce 27% dintre femei economisesc sub 500 de lei).

Cum cresc economiile românilor înainte de perioada Crăciunului?

Tendința spre economisire este confirmată și de datele interne ale Revolut. Conform datelor analizate în formă agregată și anonimizată de către banca digitală, unul din patru conturi de economii în lei deschise de clienții români este creat după 1 octombrie 2024, iar soldul total crește cu 20% de la aceeași dată până la jumătatea lunii noiembrie.

Cum arată cadoul de Crăciun preferat de români?

Experiențe, obiecte, bunuri de lux, bani? Studiul Revolut a aflat și ce și-ar dori românii să găsească sub brad, în dimineața Crăciunului. Pentru doi din cinci români (41%), cadourile preferate sunt îmbrăcămintea, accesoriile și produsele electronice sau electrocasnice. Totuși, pe poziția a doua, cu 26% se află cadourile în bani, care să le permită respondenților să își cumpere ceea ce își doresc ei. Pe poziția a treia, cu 14%, figurează experiențele (călătorii, cursuri, concerte). 6% dintre respondenți nu își doresc nimic, iar 3% au răspuns cu „nu știu” la această întrebare.

Cum arată preferințele cadourilor în funcție de sex și generație?

Preferințele în funcție de sex arată că femeile sunt mai practice și vor mai mult decât bărbații să primească daruri în bani (27% vs. 24%), în timp ce bărbații sunt net în favoarea cadourilor ce constau în obiecte diverse (vestimentație, accesorii, aparatură), cu 44% vs. 38%.

Generația Z este categoric favorabilă cadourilor în bani (33%), în timp ce milenialii preferă darurile în produse diverse (48%), GenX își dorește experiențe mai mult ca alte generații (18%), iar seniorii (65+) au cele mai multe răspunsuri potrivit cărora nu își doresc nimic (12%).

Care sunt experiențele preferate de români pentru cadourile de Crăciun?

Studiul Revolut arată că șapte români din zece pun pe primul loc vacanțele și călătoriile (71%). Pe poziția a doua, la egalitate, se află concertele sau biletele la evenimente și voucherele la spa și centre de wellness (16%), iar pe poziția a treia, tot la egalitate, experiențele gastronomice sau biletele la spectacole și expoziții (9%). Românii își mai doresc și activități outdoor (7%), cursuri și ateliere pentru diverse hobby-uri (7%) sau mile aeriene (4%).

Ce spune Mariia Lukash, Head of Growth Revolut în Europa Centrală și de Est?

„Scopul nostru este să devenim prima opțiune de bancă digitală care pune la dispoziția clienților tot ce le trebuie pentru a-și gestiona bugetul personal. În România, ambiția noastră se traduce în ecosistemul financiar creat, prin care punem laolaltă produse bancare clasice precum credite, conturi de economii, conturi curente și produse de lifestyle, disponibile din doar câteva apăsări de ecran, alături de alte beneficii și la costuri transparente”, spune ea.