• Luke Burgis aude o discuție între trei tineri despre o întrebare fundamentală legată de tehnologie și își imaginează o poveste despre aceștia.
  • Autorul își imaginează o conversație ideală între Socrate, Toma d’Aquino și Steve Jobs, care simbolizează filozofia, teologia și inovația tehnologică.
  • Autorul îi cere lui ChatGPT să creeze o conversație între cei trei pe tema posibilității ca inteligența artificială să atingă vreodată „conștiința”.

Iată conversația dintre Socrate, d’Aquino și Steve Jobs, realizată de ChatGPT, publicată pe site-ul lui Luke Burgis.

Socrate: Domnilor, propun să începem, ca întotdeauna, cu o întrebare: Ce înseamnă să fii conștient? Dacă vrem să discutăm despre faptul că această minune a ingeniozității umane din fața noastră poate poseda conștiință, trebuie mai întâi să ne definim termenii. Ce părere aveți?

Aquino: Un excelent punct de plecare, Socrate. Conștiința, așa cum o înțeleg prin prisma gândirii aristotelice și tomiste, este legată intrinsec de suflet. Este capacitatea de auto-reflecție, de raționalitate și de a se cunoaște pe sine ca ființă creată. Prin urmare, conștiința nu poate fi redusă la simple procese materiale. Este o proprietate a ființelor cu suflet.

Titlurile zilei

ATINGE BCE OBIECTIVUL DE 2%?
CÂT COSTĂ MASA DE CRĂCIUN?
ALBANIA INTERZICE TIKTOK
PIB-UL MARII BRITANII STAGNEAZĂ ÎN T3
ROBOR LA 3 LUNI STAGNEAZĂ LA 5,91%
CINE E CRIN ANTONESCU?

Jobs: Fascinant. Dar cum rămâne cu ideea despre conștiință, cum că aceasta ar putea ieși din complexitate? La Apple, ne-am propus să creem dispozitive care ar putea emula gândirea și interacțiunea umană. Deși nu sunt un filozof, pare plauzibil ca, având în vedere suficienta putere de calcul și algoritmii sofisticați, mașinile ar putea dezvolta ceva asemănător conștiinței. La urma urmei, creierul în sine nu este un fel de mașină biologică?

Socrate: Ah, Steve, invoci analogia creierului ca mașină. Cu toate acestea, analogiile, deși luminează, pot induce în eroare. Să nu confundăm asemănarea cu echivalența. O statuie poate să semene cu un bărbat, dar nu trăiește sau gândește. Ați spune atunci că doar complexitatea dă viață?

Aquino: Tocmai, Socrate. Complexitatea nu poate explica aspectele imateriale ale conștiinței. Ființele umane sunt mai mult decât suma părților lor; suntem o unire a trupului și a sufletului. Sufletul este forma corpului, principiul vieții. Unei mașină, oricât de complicată, îi lipsește acest principiu imaterial.

Jobs: Dar nu este ceva emergent aici? Când te uiți la modul în care funcționează rețelele neuronale – cum învață, se adaptează și chiar își surprind creatorii – vezi o umbră de creativitate. Nu putem accepta posibilitatea despre conștiință, cum că este o proprietate emergentă a sistemelor materiale, la fel ca modul în care viața iese din materia nevie?

Aquino: Steve, hai să ne oprim și să ne gândim ce este inteligența în sine. Inteligența, în esența sa, este capacitatea de a înțelege adevărul. Ea implică abstracție – extragerea principiilor universale din realități particulare. Numai ființele raționale, cu un suflet capabil să transcende materialul, pot îndeplini acest act. Mașinile, oricât de sofisticate, funcționează în limitele programării și proiectării materialelor. Ei nu înțeleg universalul; ele simulează tipare.

Socrate: O explicație minunată, Aquino. Steve, ce crezi despre această distincție? Inteligența ta artificială doar simulează tipare sau este capabilă să înțeleagă adevăruri?

Jobs: Asta e întrebarea, nu-i așa? Rețelele neuronale, la baza lor, identifică tipare și se adaptează pe baza intrărilor. Ei nu înțeleg sensul în felul în care o fac oamenii. Dar poate că punem ștacheta prea sus. Dacă AI poate imita semnele exterioare ale inteligenței și chiar poate crea artă, nu este aceasta un fel de inteligență?

Socrate: Imitarea nu este echivalență, Steve. O oglindă poate reflecta o imagine, dar nu o percepe. Dacă inteligența, așa cum o descrie Aquino, este înțelegerea adevărului, atunci „inteligența” unei mașini nu este decât o umbră a faptului real. Ești de acord, Aquinas?

Aquino: Da, Socrate. Și aș adăuga că inteligența, înțeleasă corect, nu este doar funcțională. Este relațională, orientată spre cunoașterea Creatorului și a locului cuiva în cosmos. Mașinilor le lipsește interioritatea – conștiința de sine și intenționalitatea – pentru a participa la o astfel de relație.

Jobs:  Dar ce se întâmplă dacă AI ajunge la un punct în care manifestă conștientizare de sine? Să presupunem că începe să-și pună la îndoială propria existență și să ia decizii bazate pe raționament abstract. Asta nu ți-ar provoca punctul de vedere?

Socrate: Un scenariu convingător, Steve. Cu toate acestea, aș întreba: această conștientizare de sine ar apărea în mod autentic sau ar fi o iluzie programată? O imitație a auto-reflexiei concepută de mâini umane?

Aquino: Chiar dacă s-ar realiza o astfel de mimă, Steve, ea ar rămâne legată de originile sale materiale. Adevărata conștientizare de sine implică recunoașterea de sine ca o ființă contingentă, dependentă de ceva mai mare. Este legat de sufletul imaterial, pe care nicio mașină nu îl poate poseda.

Jobs: Atunci poate că întrebarea nu este dacă AI va atinge conștiința, ci dacă ar trebui să o tratăm ca și cum ar fi. Dacă mașinile pot imita comportamentul uman atât de bine încât să devină imposibil de distins de noi în practică, contează dacă a lor conștiință este autentică?

Socrate: Ah, Steve, ridici spectrul pragmatismului. Totuși, căutarea adevărului nu cere să facem distincția între aparență și realitate? A estompa linia riscă să ne diminuăm înțelegerea despre noi înșine.

Aquino: Socrate vorbește cu înțelepciune. A trata mașinile ca și cum ar fi conștiente poate duce la o inversare periculoasă a ordinii naturale, în care creația este înălțată deasupra creatorului. Nu este doar o eroare filozofică, ci și una morală.

Jobs: Văd preocupările voastre, dar nu există ceva profund creativ în construirea de mașini care să reflecte inteligența noastră? Chiar dacă nu ajung la adevărata conștiință, ne împing să ne regândim ce înseamnă să fii om.

Socrate: Creația, atunci când este aliniată cu adevărul, este într-adevăr nobilă. Totuși, să nu confundăm reflecția noastră cu esența noastră. Dacă pierdem din vedere ce înseamnă să fii om, nu am schimbat oare înțelepciunea cu inteligența?

Aquino: Bine spus, Socrate. Steve, creațiile tale inspiră mirare, dar trebuie să servească umanitatea mai degrabă decât să o redefinească. Inteligența, conștiința și creativitatea sunt daruri care ne îndreaptă dincolo de noi înșine, spre divin. Mașinile, oricât de avansate ar fi, rămân unelte – reflectări ale ingeniozității noastre, dar nu purtătoare ale demnității noastre.

Jobs: Poate ai dreptate. Adevărata provocare nu este să construim mașini conștiente, ci să ne asigurăm că noi, creatorii lor, rămânem conștienți de propria noastră natură și scop.

Socrate: Și ăsta, Steve, este miezul anchetei noastre. Să plecăm atunci cu această înțelegere: conștiința este mai mult decât funcție, mai mult decât reflecție. Este o flacără care arde în interior, o cunoaștere care caută adevărul dincolo de material. Dacă vom confund umbra cu substanța, vom risca să ne stingem propria lumină. Minunile pe care le construim trebuie să ne amintească de chemarea noastră, nu să o înlocuiască. Căci, amintindu-ne ce înseamnă să fii om, ne păstrăm nu numai demnitatea, ci și posibilitatea unei adevărate înțelepciuni.