• În 2023, vânzările magazinelor pur online au scăzut cu 0,5% faţă de anul anterior.
  • Freshful sau Sezamo, cei ale căror vânzări cresc cel mai repede, raportează pierderi de zeci de milioane de lei fiecare.
  • Cota de piaţă a acestui canal este de doar 2%, sub nivelul mediu din Europa.

Românii cheltuie anual în online între 550 şi 600 de milioane de euro pe alimente, băuturi, produse de îngrijire personală şi a locuinţei. Adică circa 2% din tot ce înseamnă bugetul alocat bunurilor de larg consum, arată o analiză ZF.

Calculele pornesc de la o valoare de 28-30 mld. euro pentru tot ce înseamnă comerţ cu dominantă alimentară, fie el online, fie offline.

„Canalul online a ajuns la o pondere de circa 2% din total comerţ alimentar în România. Comparativ, media globală se situează între 4 şi 5%, în timp ce media europeană este în jurul a 3-4%. La nivel de ţări sunt variaţii foarte mari, fruntaşul clasamentului mondial este Coreea de Sud (cu pondere de peste 20%), în timp ce în Europa, Marea Britanie este piaţa cu ponderea cea mai însemnată a canalului online (de peste 10%). La nivelul Europei Centrale şi de Est, România se situează în prima parte a clasamentului, depăşită de Cehia de exemplu, dar înaintea unor state precum Polonia sau Ungaria“, spune Szabolcs Nemes, managing partner România în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger.

Titlurile zilei

CUM SE MIȘCĂ BVB?
CE-I PREOCUPĂ PE ROMÂNI?
BNR: INFLAȚIA CONTINUĂ SĂ CREASCĂ
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
AFECTEAZĂ VICTORIA LUI TRUMP INTEL?
PREȚUL PETROLULUI SCADE CU PESTE 1%

Comerțul alimentar online a avut un start „timid

Multă vreme, piaţa a stat la nivelul a câteva milioane sau zeci de milioane de euro vânzări, online-ul a fost mai degrabă un canal al celor supranumiţi „early adopters“. Cu adevărat, piaţa a crescut în pandemie, când restricţiile impuse de autorităţi şi teama oamenilor de a se îmbolnăvi au impulsionat vânzările din mediul virtual. Mulţi cumpărători au trecut atunci din offline în online.

În 2023, vânzările magazinelor pur online (de orice fel, nu doar de alimente) au scăzut cu 0,5% faţă de anul anterior, semn că oamenii au revenit în magazinele fizice .

Actorii pur online, precum Freshful sau Sezamo, cei ale căror vânzări cresc cel mai repede, raportează pierderi de zeci de milioane de lei fiecare.