Cum arată piața de telefonie mobilă din România după un deceniu? Hai să vedem ce spun cifrele ANCOM, autoritatea care reglementează piața de telecomunicații și care are acces la toate datele operatorilor.
Advertisment
În ultimii 10 ani, piața de telefonie mobilă s-a transformat dramatic. În 2014, românii preferau cartelele preplătite – aproape 13 milioane de utilizatori le foloseau. Până în 2016, numărul acestora a scăzut la 11,5 milioane, iar tendința de scădere s-a accelerat: în 2018 mai erau 9,9 milioane, în 2020 – 8,8 milioane, pentru ca acum să ajungă la doar 6,3 milioane de utilizatori.
În schimb, abonamentele au avut o creștere spectaculoasă. La persoane fizice, numărul lor s-a dublat – de la 6,5 milioane în 2014 la 13,1 milioane în 2024. Evoluția a fost constantă: în 2016 erau 8,2 milioane de abonați, în 2018 – 9,3 milioane, iar în 2020 numărul a depășit pragul de 10 milioane.
Titlurile zilei
Companiile au rămas fidele abonamentelor – numărul lor a crescut doar ușor, de la 2,9 milioane în 2014 la 3,3 milioane. Anul 2018 a fost un moment de cotitură – pentru prima dată, numărul total al abonaților (persoane fizice și juridice) l-a depășit pe cel al utilizatorilor de cartele preplătite.
Per total, piața e stabilă – ce s-a schimbat radical e modul în care folosim telefonia mobilă: dacă în 2014 doar 4 din 10 români aveau abonament, acum 7 din 10 preferă această variantă.
O explicație pentru această creștere este că piața s-a mutat spre smartphone-urile premium, a căror achiziție e mai ușoară cu un abonament, iar direcția se va păstra și în viitor.