Cu o vechime de aproape 50 de ani, matricea BCG (Boston Consulting Group), cunoscută și sub numele de Growth/Share Matrix”, este în continuare un instrument de actualitate pentru planificarea portofoliului de produse, chiar în condiții de piață diferite, cum ar fi incertitudine sporită și ritm mai accelerat al schimbărilor.

Matricea BCG împarte produsele sau serviciile pe care o companie le oferă în patru cadrane în funcție de două variabile: dinamica creșterii pieței și cota de piață. Cele patru tipuri de concepte rezultate au fost numite metaforic:

  1. Stars/Vedete
  2. Cash Cows/Vaci de muls
  3. Question Marks/Semne de întrebare
  4. Dogs/Câini
  5. Produsele de tip Vedetă sunt – cum altfel – greu de întreținut, pentru că au deja o cotă mare de piață și piața crește accelerat
  6. Cele de tip Vaci de muls sunt produsele care au, la rândul lor, o cotă mare de piață, dar compania le poate mulge” pentru a finanța celelalte categorii, pentru că presiunea competiției este mai mică
  7. Semne de întrebare sunt, de fapt, toate produsele la începuturile lor. Lansarea lor vine în condiții favorabile de creștere a pieței, dar în multe situații, cota lor de piață nu crește pe măsura investițiilor.
  8. Câinii sunt produsele cel mai greu de ținut, pentru că au deopotrivă cotă și creștere mică de piață

Cu o abordare creativă și eficientă, orice produs poate fi transformat dintr-un produs problematic într-o vedetă sau vacă de muls.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Chiar și în cazul în care deții un portofoliu mic de produse sau servicii și nu ai acces la informații precum cota de piață, matricea BCG te poate ajuta pentru optimizarea planurilor de portofoliu sau de inițiative. Cum?

Alege doi indicatori măsurabili relevanți pentru afacerea ta, cum ar fi: cifra de vânzări, marja de profit, notorietatea. Grupează produsele/serviciile sau totalul acțiunilor pe care vrei să le întreprinzi după doi cei mai importanți indicatori aleși. Știi acum care îți sunt vedetele și vacile de muls?