Când lumea discută despre educație și sănătate, se raportează numai la banii pe care îi primesc ele ca procent din PIB. Și dacă aceste sectoare nu primesc 6% din PIB, cât scrie în mintea noastră, este dezastru.
Advertisment
Problema în România nu sunt banii, ci ce se întâmplă cu ei, ce face statul cu banii din impozitele și taxele pe care noi și voi le plătim.
Credeți că facă Educația ar primi 6% din PIB , adică 60 miliarde lei în loc de 30 miliarde lei, am avea o altă școală peste noapte, un alt sistem de educație, am avea alți profesori sau am fi Finlanda, cea mai avansată școală din punct de vedere al educației digitale?
Titlurile zilei
Credeți că diferența de la 30 miliarde lei la 60 miliarde lei ar schimba ceva? Nu prea cred. Programele școlare, modul de învățare ar rămâne la fel pentru simplul fapt că că profesorii și cei care conduc educația sunt aceeași. Greutatea ghiozdanului ar rămâne aceeași, iar metoda de predare, prin memorare, ar fi la fel.
Da, profesorii ar primi mai mulți bani, dar sunt aceiași profesori, ei nu se pot schimba pentru că programele făcute de Ministerul Educației nu se schimbă. În continuare, școala românească pune accent pe modelul teoretic, care se izbește la final cu realitatea din piața muncii.
Poate dacă 30 miliarde lei s-ar duce în crearea de școli profesionale și școli duale, care să îi preia pe copiii care abandonează școala teoretică, ar putea să se schimbe ceva.
Uitați-vă ce se întâmplă în sănătate, acolo unde salariile s-au triplat, dar infrastructura a rămas aceeași.
Da, Educația are nevoie de bani pentru refacerea infrastructurii, dar pe un alt model de organizare a școlii.
Dacă îi întrebi pe cei care cer 6% din PIB pentru Educația sau Sănătate pentru ce cer acești bani, vei vedea că se duc în aceeași mlaștină din care nu mai iese nimic.