Optimismul pune stăpânire pe guvernul României. Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză vede o creștere economică de 3,5% din 2022. De unde vor veni banii? Din servicii, care înseamnă, cu totul, 60% din PIB, dar şi din construcţii, care fac 7% din PIB. În schimb, agricultura urmează să scadă cu 3,4% din cauza secetei, iar creșterea industriei se află în marja de eroare, cu doar 0,6%. Mai optimistă decât guvernul este Comisia Europeană, care a revizuit prognoza de creștere economică de la 2,6%, la 3,9%. Un optimism mai temperat vine de la FMI, care reduce prognoza pentru economia mondială de la 3,6%, la 3,2%, iar pentru Europa emergentă, din care face parte și România, vede o contracție de 1,4%. Cu toate astea, pentru 2022, FMI prognozează pentru România o creștere de 3,5%. Banca Mondială e ceva mai rezervată, cu o prognoză de 2,9%.

Uneori și veștile proaste sunt bune. Microsoft și Google raportează pe T2/2022 profit și venituri sub așteptări, dar prețurile acțiunilor au crescut după încheierea ședinței de trancționare cu 4, respectiv 5%. Deși așteptările pieței nu au fost întrunite, estimările optimiste pentru restul anului ajută cele două companii să urce pe bursă. Investitorii pare că au încredere că giganții din tech vor rămâne stabili și într-un mediu recesional. Ce semnal trimit raportările Microsoft și Google în piețe, discutăm imediat.

Guvernul trebuie să muncească mai mult în a atrage investiţii şi pentru a promova economia locală în condiţiile în care ţările din Europa Centrală au reuşit să atragă investiţii de miliarde de euro în ultimii ani, spune David Hay, unul dintre cei mai experimentaţi executivi din piaţa imobiliară locală. În timp ce Polonia, Ungaria şi Slovacia au atras în ultimii ani mai multe investiţii de peste un miliard de euro în uzine auto sau producţie de baterii pentru maşini, România abia adună câteva proiecte de 100-150 mil. euro. În tot acest timp politicul s-a concentrat pe dispute cu miză mică pentru interesul naţional şi discuţii în contradictoriu.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Statele europene au ajuns la un consens în privința reducerii consumului de gaze cu 15% la iarnă. Cine vrea, consumă mai puțin, cine nu, nu. La noi, guvernanții dau asigurări: IMM-urile, serviciile sociale și industria critică nu vor fi afectate, în eventualitatea în care se implementează măsuri de reducere a consumului. Acum, avem rezervele subterane pline în proporție de 55% și am putea ajunge la 80% înainte de 1 noiembrie, transmite Guvernul.

One United Properties, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din România, a anunţat pe Bursă o tranzacţie de 60 milioane de euro prin care cumpără un teren în Sectorul 1 din Bucureşti, pe bulevardul Poligrafiei. Terenul are o suprafaţă de 36.869 mp şi include 19 clădiri vechi care vor fi demolate. Pe acest teren –  One Herăstrău City – se vor construi 900 de apartamente, o zonă comercială şi de entertainment, o sală de sport şi o piscină semi-olimpică.

La Bruxelles, oficialii români au cerut Comisiei Europene și decuplarea prețurilor la energia electrică de prețul gazelor, astfel încât prețul de închidere al tranzacțiilor spot să nu mai fie prețul energiei celei mai scumpe, adică cea produsă din gaze naturale. Măsura ar reduce prețul energiei electrice și este susținută și de Spania și Grecia.

Avem și primele estimări legate de producția de grâu de anul ăsta. Vom recolta 9 mil. de tone, cu 25% mai puțin față de anul trecut. La vânzare însă, prețul este cu 33% mai mare – 330 de euro/tonă, scrie ZF. În 2021 am realizat aproape 10% din producția totală de grâu a Uniunii Europene și am asigurat un sfert din exporturile de grâu, din poziția de al patrulea cel mai mare producător din blocul comunitar.

Școala Wharton din cadrul Universității din Pennsylvania a lansat un curs de business, de 6 săptămâni, în Metaverse, despre Metaverse. “Business in The Metaverse Economy” cuprinde 50 de videoclipuri și este unul dintre primele cursuri de acest tip lansat de o universitates din Ivy League. La realizarea lui au participat experți ai unor companii ca Adobe, Animoca Brands, Second Life și Unity.