Din păcate, despre istoria industriei auto din România se știu prea puține. Dacă mai aruncăm și numele Aurel Persu în această combinație, s-ar putea ca lucrurile să devină și mai confuze. Ei bine, aflați că Aurel Persu are meritul de a construi primul automobil aerodinamic din lume, și asta în 1921. Aurel Persu a menționat în mai multe interviuri că cea mai aerodinamică formă de pe pământ este picătura de apă în cădere. Totodată, Persu a mai spus că pentru o caroserie să fie aerodinamică și să fie recunoscută de toate laboratoarele aerodinamice din lume, aceasta trebuie să aibă în față forma jumătății superioare a unei păsări, iar spatele să fie subțiat. Așa se face că în noiembrie 1922 depunea în Germania un brevet de invenție pentru un automobil cum nu se mai văzuse până atunci, inspirat din lumea aviației. Menționăm că mai existaseră încercări de creere a unor astfel de automobile, dar cel a lui Persu era special deoarece era primul care îngloba în caroserie toate componentele sale, inclusiv pneurile, farurile și roțile de rezervă. Dată fiind forma caroseriei, locurile pentru persoane au fost prevăzute în partea spațioasă din față, iar motorul s-a montat în partea subțiată din spate. împreună cu toate organele de transmisie și propulsie. Roțile spate, fiind foarte apropiate, sunt acționate simultan, nefiind necesară existența unui diferențial. Peste șasiul metalic s-a construit un cadru de lemn de frasin, peste care Aurel Persu avea să modeleze, din tablă de aluminiu, caroseria. Lungimea vehiculului căruia până și astăzi mulți îi confundă fața cu spatele, este de aproximativ 4.75 metri. În acele vremuri, un coeficient aerodinamic uzual pentru mașini era de 0.8-0.9. Iată că automobilul lui Persu avea un coeficient de 0.22, o valoare pe care cu greu o găsim și astăzi. După declarațiile inventatorului, Automobilul Persu a rulat în jur de 150.000 de kilometri în regim de trafic normal. Ba mai mult, Aurel Persu a condus vehiculul din Berlin până în România. Astăzi, Automobilul Persu poate fi admirat la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din București.
Advertisment