- 2025: Bucureștiul numără 718 unități de învățământ preuniversitar.
- Sectorul 1 are cea mai dezvoltată rețea de 153 instituții.
- Școlile private cresc, dar nu acoperă cererea actuală.
Distribuția capacității și ritmul de construire al școlilor nu țin pasul cu noile dezvoltări rezidențiale.
Sectorul 1 are cea mai dezvoltată rețea (153 instituții) și al doilea cel mai mare număr de elevi și preșcolari (46.967), iar raportul elevi/unitate oscilează de la 307 în S1 la 411 în S6. La nivel european, intervalul considerat optim este 250-400, în timp ce România se află în jurul a 440 elevi/școală.
În ultimii ani, dezvoltarea rezidențială a avansat adesea independent de infrastructura educațională și de mobilitate, iar efectele sunt vizibile în prezent atât în blocaje, timp pierdut și concentrarea elevilor în unități care funcționează aproape de limita superioară a gradului optim de încărcare, cât și în evoluția cererii de pe segmentul rezidențial.
Advertisment
Ce spune Ionuț Stan, partener și Head of Land Development, Crosspoint Real Estate, pentru Aleph Business?
“Dacă ar fi să luăm separat cele trei direcții, în capitalele europene există studii care relevă faptul că apropierea față de metrou poate crește prețul de tranzacționare cu 10 – 15%. În București, cunoscând piața, pot spune că se aplică același principiu. Apropierea de parcuri o situăm undeva în jurul valorii de 4 – 5% ca premium în preț, iar proximitatea față de școli undeva la 5%. Dacă este să adunăm toți cei trei indicatori — apropierea față de stație de metrou, față de școli sau față de parcuri — toate cele trei însumate pot aduce o valoare în plus de aproximativ 15 – 20% față de o valoare medie. Ca integrare în businessul financiar, o grădiniță este mult mai simplu de integrat la parter sau la mezanin și de închiriat apoi către un operator privat. Cerințele de autorizare sunt mai simple, iar o astfel de grădiniță poate acționa ca un fel de ancoră și poate atrage viitorii clienți în proiect. În ceea ce privește o școală, cerințele de autorizare sunt mai complexe și mai de durată și ar fi mai degrabă o chestiune de parteneriat public-privat. Ca să dau un exemplu concret, ai nevoie de 20 de metri pătrați de teren per elev pentru a autoriza o școală, ai nevoie de săli de sport, de teren de sport, de acces separat. Toate aceste lucruri îngreunează procesul de autorizare și, bineînțeles, businessul financiar al dezvoltatorului. De aceea este clar că e nevoie de un parteneriat public-privat și de o implicare mai mare a sectorului public în acest demers.“