- Stocul logistic din București se apropie de 4 mil. mp.
- Bucureștiul urcă pe locul 7 în UE ca ritm de extindere.
- Suprafața industrială din Capitală s-a triplat în 10 ani.
- România trece pragul de 7,6 mil. mp spații moderne.
- Tranzacțiile de leasing industrial cresc cu 50% în T1/2025.
- Vestul și nord-vestul rămân polii dezvoltării industriale.
Într-un deceniu, stocul modern de spații industriale și logistice închiriabile din București crește de aproape patru ori, și depășește 3,6 milioane metri pătrați. Iar până la final de an ar putea atinge 4 milioane metri pătrați, arată o analiză Colliers.
Advertisment
Capitala României ocupă locul 7 în topul celor mai dinamice piețe industriale din UE și locul 5 în clasamentul celor mai accelerate creșteri din perioada 2015–2025. Expansiunea vine în contextul unui interes tot mai crescut pentru vestul și nord-vestul Capitalei, dar și pentru sud și est, unde terenurile mai ieftine și accesul mai bun la forță de muncă atrag noi investiții.
La nivel național, România atinge 7,6 milioane metri pătrați de stoc modern în 2025, față de 1,6 milioane mp în 2015, ritm susținut de extinderea producției în afara Capitalei și avantajele regionale competitive.
Titlurile zilei
Pe fondul unui climat economic incert, începutul lui 2025 aduce totuși semnale pozitive: tranzacțiile de leasing cresc cu peste 50% în T1 față de aceeași perioadă din 2024, un total de 156.000 metri pătrați, susținute în principal de sectorul logistic, urmat de retail și industria auto.
Ce spune Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation & Advisory Services la Colliers România?
„În primul rând, activitatea foarte bună de pe sectorul industrial logistic este datorată creșterii economice. Și, creșterea economică a venit cu o creștere a consumului foarte susținută. Și, pentru a susține această creștere, expansiunea logisticienilor, retailerilor, pe partea de logistică a făcut ca stocul total de astfel de spații să crească foarte mult. De altfel, zona capitalei este în top 5 zone din punct de vedere al creșterii în următorii 10 ani, însă, nici țara nu este foarte departe din acest punct de vedere. Dacă până la finalul anului ne așteptăm să vedem circa 4 milioane de metri pătrați de stoc, de industrial și logistică în jurul capitalei, la nivelul întregii țări vom avea, cel mai probabil, încă pe atât.
Mutarea spre Sud și Estul capitalei a venit laolaltă cu dezvoltarea infrastructurii din aceste zone. Un impact foarte important îl are autostrada A0, care va face legătura cu cele trei mari autostrăzi care pleacă din București, cu A1, cu A2 și A3. Și va oferi o alternativă foarte bună pentru cei care s-au concentrat până acum în Nordul și Vestul capitalei, cu terenuri mai ieftine, cu forță de muncă un pic mai accesibilă decât în celelalte zone. Și, vedem deja o activitate crescută în aceste zone pe măsură ce lucrările la autostrada A0 continuă și ne așteptăm ca după finalizarea tronsonului sudic în acest an să vedem o activitate și mai crescută în această zonă din partea logisticienilor.
Investitorii vin, în general, atrași de oportunitățile economice de aici. Pentru că cea mai mare parte dintre jucători sunt în zona de logistică din SMCG. În același timp, ei sunt atrași de oportunitatea României de a acționa ca o platformă de aprovizionare pentru întreaga zonă balcanică, pentru Sudul și Sstul Europei. Și, odată cu itarea în Schengen, această platformă a devenit una și mai accesibilă. Astfel că, vedem foarte mulți jucători care deschid în România nu doar centre de aprovizionare pentru țările din jur, dar vedem și investitori care vin aici să deschidă centre de producție. Și, dacă până în urmă cu câțiva ani, numărul celor care deschideau centre de producție era poate undeva la 10% din stocul industrial, în ultimul an am văzut o proporție de până la 20-25%. Deci, o importanță mai mare a producției în ultimii ani”, spune Blăniță.