• Producătorii chinezi caută noi piețe și cresc exporturile către Europa și Asia de Sud-Est pentru a compensa pierderile din SUA, scrie FT.
  • Fabricile din Zhejiang se extind în Europa și Asia, susținute de programe guvernamentale.
  • UE monitorizează și reglementează importurile chinezești pentru a proteja piața sa internă.

Producătorii chinezi se confruntă cu provocarea de a găsi noi cumpărători atât pe piața internă, cât și în străinătate, pe fondul tensiunilor comerciale tot mai mari cu Statele Unite, care amenință cel mai mare lor export. După ce SUA impune tarife ridicate în aprilie, datele arată că exporturile Chinei către piețe alternative cresc și compensează parțial declinul livrărilor către SUA, scrie FT.

Cum cresc exporturile pe piețele alternative

Exporturile către Europa cresc cu 12% în luna mai comparativ cu anul precedent, iar livrările către Germania urcă cu 22%. Exporturile către țările din Asia de Sud-Est înregistrează o creștere de 15%.

Analiștii consideră că această redirecționare spre alte piețe poate susține exporturile, care rămân esențiale pentru economia chineză, în ciuda problemelor interne, cum ar fi recesiunea din sectorul imobiliar și scăderea încrederii consumatorilor.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Unde se reorientează producătorii din Zhejiang?

În provincia Zhejiang, a doua cea mai mare zonă exportatoare din China, mulți producători se îndreaptă către piețe mai stabile decât SUA sau către piața internă, foarte competitivă.

Manageri precum Xia Shukun de la Shaoxing Sulong Outdoor Technology caută clienți noi în Europa, după ce până acum exportă doar în Asia și SUA. Vizita unui cumpărător norvegian le oferă speranțe în acest sens.

Care sunt provocările tarifare americane?

Tarifele americane pentru mărfurile chinezești rămân ridicate, peste 50%, iar riscul reimpunerii unor taxe suplimentare face exportul către SUA nesustenabil pentru mulți.

Chen Zebin, producător de lămpi de unghii, observă scăderea comenzilor către SUA de la 60% în 2024 la 30% în prezent și este nevoit să își orienteze afacerea mai mult către piața internă și noi piețe externe, inclusiv Europa și Orientul Mijlociu.

Cum arată expansiunea către piețe emergente?

Alți manageri, precum Doris Xia de la Kimo, prioritizează extinderea pe piețele din Europa, Rusia și Asia de Sud-Est, după ce înregistrează un interes redus în SUA la târguri comerciale, din cauza tarifelor suplimentare impuse.

Care e reacția Uniunii Europene?

După SUA, Uniunea Europeană reprezintă al doilea cel mai mare partener de export pentru China, urmată de Vietnam, Japonia și Coreea de Sud.

UE monitorizează atent creșterea importurilor chinezești și ia măsuri pentru a contracara suprasaturația pieței cu produse subvenționate.

Ursula von der Leyen vorbește despre un „șoc al Chinei” pe piețele globale, cauzat de o capacitate de producție prea mare pe care piața internă nu o poate absorbi.