• Tarifele SUA provoacă întârzieri și blocaje logistice, scrie Reuters.
  • Delta și Airbus evită livrări din cauza incertitudinii fiscale.
  • Industria acuză o incertitudine economică fără precedent.

Mașinile, bunurile de larg consum și echipamentele industriale se confruntă cu întârzieri în porturi, blocaje pe calea ferată și stagnare în depozite, ca urmare a politicii tarifare impuse de administrația Casei Albe. Deși industria aerospațială nu este vizată direct de taxe, confuzia generată de regimul tarifar începe să afecteze și acest sector, scrie Reuters.

Care sunt efectele asupra industriei aerospațiale?

Avioanele și motoarele acestora sunt, în mod obișnuit, comandate cu ani în avans de către cumpărători americani. Totuși, incertitudinea cu privire la taxe riscă să întârzie livrările. În apropiere de Montreal, lucrătorii de la fabrica Airbus asamblează un model A220 destinat companiei Delta Air Lines, fără a ști dacă avionul va fi livrat cu sau fără o taxă de 25%. Data estimată a livrării rămâne luna iunie.

Care sunt riscurile pentru industrie?

Schimbările rapide ale politicii tarifare introduc riscuri semnificative atât pentru producători, cât și pentru companiile aeriene. Deși un acord din 1979 asigură comerțul fără taxe între SUA și Canada, amenințările președintelui Trump cu privire la impunerea unor taxe suplimentare provoacă incertitudine. Airbus comunică angajaților săi că situația rămâne complexă și instabilă, fără garanții clare cu privire la aplicarea tarifelor.

Titlurile zilei

CE FINANȚARE PRIMEȘTE FERMIERUL?
GLOBINVEST VINE CU GIBEFETF
CE URMEAZĂ PENTRU IMOBILIARE?
CE URMEAZĂ PENTRU MOON RESORTS?
CE URMEAZĂ PENTRU TAXI HOLDING?
Wendy’s deschide oficial al doilea restaurant din România

Care sunt reacțiile industriei?

Companiile aerospațiale canadiene se văd nevoite să obțină documentație suplimentară pentru a demonstra conformitatea cu Acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA). Bombardier susține că avioanele sale respectă acest acord și le livrează clienților americani fără taxe. Totuși, incertitudinea persistă. Airbus și Delta evită să comenteze dacă avionul A220 pentru Delta este sau nu taxabil.

Care e poziția Delta în fața incertitudinii?

Delta anunță că preferă să amâne livrările decât să suporte taxele impuse. CEO-ul Ed Bastian afirmă clar că Delta nu acceptă plata tarifelor pentru nicio aeronavă primită. Compania estimează că va primi 43 de avioane de la Airbus până la sfârșitul anului 2024, iar o parte dintre acestea sunt produse în afara SUA.

Care e reacția Airbus?

Directorul general al Airbus, Guillaume Faury, avertizează că, în cazul în care taxele afectează importurile, livrările către clienți non-americani vor fi prioritizate. În paralel, președintele Trump anunță o pauză de 90 de zile pentru multe tarife, însă confuzia rămâne, după ce oficialii americani transmit mesaje contradictorii legate de includerea Canadei într-un tarif de 10%.

Care sunt consecințele asupra altor companii?

Și alte companii resimt efectele acestei politici. De exemplu, livrările de motoare RTX din Canada către SUA se opresc temporar până la obținerea documentelor necesare de conformitate. Directorii industriei descriu această situație drept o „incertitudine fără precedent”.

Ed Bastian adaugă că politica tarifară a lui Trump afectează cererea de călătorii și avertizează că economia își pierde din avânt până când această instabilitate va fi soluționată. El lansează un apel ca liderii de la Washington să trateze cu seriozitate implicațiile acestor decizii.